In deze update van mijn eerdere blog over cholesterol deel ik hoe ik een grote verbetering heb gerealiseerd.

Verbetering

In amper drie maanden tijd heb ik een aanzienlijke verbetering geboekt ten aanzien van mijn LDL-cholesterol. In april 2023 heb ik een blog geschreven over cholesterol in het algemeen en mijn cholesterolwaarden in het bijzonder. Een paar weken geleden kreeg ik een mailing van mijn zorgverzekeraar die mij wees op de persoonlijke gezondheidscheck. Een mogelijkheid om aan de hand van vragenlijsten, meten van lengte, gewicht en buikomvang en het afnemen van een beetje bloed, meer te weten te komen over mijn algehele gezondheid.

Persoonlijke Gezondheidscheck

Het bloedonderzoek dat aan de persoonlijke gezondheidscheck verbonden was keek naar het HbA1c en de lipiden (=vetten) in het bloed. Het HbA1c is een maat voor de gemiddelde bloedsuiker over de laatste maanden en zegt iets over het risico op suikerziekte. Naast het meten van LDL- en HDL-cholesterol werd ook de hoeveelheid triglyceriden in het bloed bepaald. Lang wachten op de uitslag van het bloedonderzoek hoefde ik niet. Nadat ik het bloedmonster aan het begin van de week had opgestuurd had ik twee dagen later al de uitslag in mijn mailbox. En van die uitslag ben ik nog steeds een beetje beduusd. Wat een enorme verbetering!

Advies huisarts

Toen ik in april vernam dat mijn LDL-cholesterol veel te hoog was, begreep ik dat eerlijk gezegd niet echt. Ik leefde toch gezond? Ik dook het internet op en kwam er al snel achter dat een verhoogd LDL-cholesterol eigenlijk helemaal niet een reden tot bezorgdheid hoeft te zijn. Maar die opvatting was wel in strijd met het standpunt dat in de medische wetenschap werd gehuldigd. Dat maakte ook dat ik in mei toch maar advies ging vragen aan mijn huisarts. Tot mijn verbazing en grote teleurstelling wilde hij een statine, een cholesterolverlager, voorschrijven. Waar ik zelf op hoopte was dat mijn huisarts aanvullend bloedonderzoek zou adviseren. 

Cholesterolratio

In april was alleen mijn LDL-cholesterol verhoogd. Mijn HDL-cholesterol, triglyceriden, HbA1c en hs-CRP waren dik in orde. Een nieuwe maat die gebruikt wordt voor het bepalen van het risico op hart- en vaatziekten is de totale cholesterol/HDL-ratio. Dit wordt de cholesterolratio genoemd. Een gezonde cholesterolratio ligt onder de 5 mmol/L. Mijn cholesterolratio was in april 2,8 Niets om je zorgen over te maken dus. De enige zorg die ik had was de samenstelling van mijn LDL. Dat zal ik even uitleggen. 

Samenstelling LDL

Omdat de vetten die we met onze voeding binnenkrijgen niet oplosbaar zijn in bloed worden ze zodanig verpakt dat ze wel geschikt zijn voor transport. Onze lever speelt hier een cruciale rol in. De lever zet de vetzuren die we met ons eten binnenkrijgen om in lipoproteïne en triglyceride. Een lipoproteïne bevat cholesterol en triglyceride met een jasje van eiwit (=proteïne). Er wordt onderscheid gemaakt tussen lipoproteïnen met een zeer lage dichtheid (VLDL), een lage dichtheid (LDL) en een hoge dichtheid (HDL). De dichtheid slaat dan op de hoeveel eiwit. Met het LDL is nog iets bijzonders aan de hand. LDL-moleculen kunnen namelijk groot en ‘fluffy’ zijn of klein en compact. Ofwel strandballen versus golfballen. In de wetenschappelijke literatuur spreekt met van ‘large buoyant LDL’ (strandballen) en ‘small dense LDL’ (golfballen). 

Als de samenstelling van het LDL voornamelijk bestaat uit ‘small dense LDL’, dan geeft dat een veel hoger risico op hart- en vaatziekten dan als het uit voornamelijk ‘large buoyant LDL’ bestaat. Als je de vergelijking tussen strandballen en golfballen maakt die door het bloed getransporteerd worden dan is dit niet zo moeilijk te begrijpen. Immers, grote, luchtige strandballen zullen geen of weinig schade aan de wanden van onze bloedvaten aanrichten. Golfballen daarentegen wel. Zeker als het er veel zijn. Ze zijn hard en klein en kunnen de wanden van onze bloedvaten beschadigen. Als er eenmaal schade is kan het ‘small dense LDL’ gemakkelijk ophopen op de beschadigde plekken. In een poging om de schade te beperken, creëert ons lichaam alleen maar meer problemen die uiteindelijk tot een geheel of gedeeltelijke afsluiting van een bloedvat kunnen leiden. Met alle gevolgen van dien. 

Doorverwijzing naar een internist?

Met de kennis die ik hierboven beschreven heb, zul je begrijpen dat ik met een verhoogd LDL heel graag wilde weten of mijn LDL uit voornamelijk strandballen of golfballen bestond. Mijn huisarts kon dit bloedonderzoek echter niet aanvragen. Als ik hier mee verder wilde, dan moest hij me naar een medisch specialist (in dit geval een internist) verwijzen. Dat ging me te ver. Ik besloot enkele kleine aanpassingen in mijn voedingspatroon te doen en dan over een tijdje nog maar eens mijn bloed te laten onderzoeken. Overigens wordt van de cholesterolratio gezegd dat het iets zegt over de samenstelling van het LDL. Een hoge ratio zou duiden op meer golfballen ten opzichte van strandballen en vice versa. Met een cholesterolratio van 2,8 en geen andere risicofactoren hield ik mezelf voor dat er geen reden tot zorg was.

Verbetering

Aan het begin van deze blog liet ik al weten dat ik ten aanzien van mijn LDL een grote verbetering heb geboekt. In amper drie maanden tijd is mijn LDL gezakt van 4,22 mmol/L naar 2,4 mmol/L. In het ideale geval is het LDL lager dan 2,6 mmol/L. En dat is niet de enige verbetering die het bloedonderzoek laat zien. Ook mijn triglyceriden zijn gezakt van 0,88 mmol/L naar 0,7 mmol/L Mijn cholesterolratio was in april 2,8 en is nu 2,4 En nu vraag je je wellicht af hoe ik deze verbetering in zo’n korte tijd voor elkaar heb gekregen. Welnu, ik denk dat de verbetering niet terug te voeren is op één specifiek ding dat ik heb gedaan. Toen ik in april bleek dat mijn LDL te hoog was heb ik allereerst een paar kleine aanpassingen aan mijn voedingspatroon gedaan.

Aanpassingen

Een aantal van die aanpassingen heb ik in mijn eerdere blog al beschreven en zal ik hier niet herhalen. Aanvullend ben ik begonnen met tweemaal daags een eetlepel appelazijn in een glas water voor elke maaltijd. Appelazijn heeft bewezen positieve eigenschappen, waaronder een cholesterolverlagend effect. Gek genoeg ben ik het niet om die reden gaan gebruiken. Ik gebruik appelazijn om de glucosepiek na een maaltijd met koolhydraten te temperen. Dit is een wetenschappelijk bewezen effect van appelazijn. Door het gebruik van appelazijn blijf ik vermoedelijk langer in mijn vetverbranding dan anders het geval was na het eten van koolhydraten. En als je langer in je vetverbranding blijft is het niet zo verwonderlijk dat je totale cholesterol omlaaggaat, toch?

Flexibele maaltijden

Wat we ook hebben ingevoerd is dat we als gezin flexibel omgaan met wanneer we welke maaltijd eten. Hierdoor komt het gemiddeld twee keer per week voor dat we ’s ochtends de warme maaltijd nuttigen. Mijn vrouw en ik doen al drie jaar aan Intermittent Fasting (therapeutisch periodiek vasten). De lunch was al die tijd onze eerste maaltijd van de dag. Nieuwe inzichten wijzen erop dat het beter is om te variëren met de maaltijd die je overslaat. Gecombineerd met het feit dat het soms gewoon heel praktisch is om ’s ochtends al warm te eten, bijvoorbeeld vanwege een druk avondprogramma, was het voor ons niet moeilijk om deze keuze te maken. 

Bijkomend voordeel is dat als we ’s ochtends warm eten en tussen de middag lunchen, dat mijn vrouw en ik daar dan een 24 uur durende vastenperiode aan vastplakken. Als je dat één of twee keer per week doet, dan doet dat wonderen voor je vetverbranding. Onze meest recente meting van de samenstelling (spier/vet) van ons lichaam, de InBody-meting, heeft dat klip en klaar aangetoond. 

Vragen?

Als je vragen hebt naar aanleiding van deze blog, stuur me dan gerust een reactie. Ik ben inmiddels gediplomeerd leefstijlcoach en wil je graag helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.