Routines bepalen hoe we invulling geven aan onze tijd hier op aarde.

Routines

Deze blog gaat over routines. En daar heb ik er een heleboel van. De routines die ik in deze blog de revue laat passeren zijn voornamelijk de routines die ik toepas voor mijn gezondheid. Een van de routines die ik al een hele tijd toepas en waar ik me heel prettig bij voel is het vroeg opstaan. Voorheen stond ik op weekdagen om zeven uur ’s ochtends op. Maar toen vorig jaar de wintertijd in ging, besloot ik niet een uurtje langer te slapen. Vanaf dat moment stond ik om zes uur op. Drie keer per week spring ik ’s ochtends na het ontwaken meteen gedurende vijf minuten onder een koude douche.

Klappertanden

Koud douchen is niet bepaald comfortabel. Zeker niet op de manier waarop ik dat aanpak. Halverwege zet ik de koude kraan uit en zeep ik me in. Dan nog even doorbijten tot de vijf minuten vol zijn. En dan niet meteen afdrogen, maar eerst de douche droog maken. Meestal begin ik hierdoor onbedaarlijk te klappertanden. Een teken dat mijn lijf keihard moet werken om op temperatuur te blijven. Soms houdt dat klappertanden zelfs nog een tijdje aan als ik weer aangekleed ben. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bewuste toepassing van koude bijzonder gunstige effecten voor de gezondheid heeft. Zo heeft het een positieve uitwerking op bepaalde stofwisselingsprocessen en verhoogd het onze weerstand.

Kortdurende stress

De routines die ik toepas voor wat betreft mijn eetpatroon heb ik al in meerdere blogs behandeld. Maar voor wie niet elke week mijn blog leest zal ik het nog even kort samenvatten. Ik doe al jaren aan ‘intermittent fasting’. Dat betekent doorgaans dat ik mijn ontbijtmoment oversla en een hele uitgebreide lunch nuttig. Twee dagen per week, op donderdag en zondag, ontbijt ik wel. Op die dagen begin ik na de lunch aan een 24-uurs ‘fast’. De reden dat ik aan ‘intermittent fasting’ doe heeft te maken met het bewust veroorzaken van kortdurende stress. 

Drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes

In de tijd waarin we vandaag de dag leven, eten en drinken veel mensen de hele dag door. Niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat het onder handbereik is. Heel lang is bovendien het devies geweest om drie maaltijden per dag te gebruiken en drie keer een tussendoortje. Dat is compleet achterhaald. Door zes of meer eetmomenten op een dag raken steeds meer mensen overvoedt. Overgewicht is een ernstig gezondheidsprobleem en meer dan de helft van de volwassenen in Nederland heeft hier mee te maken. ‘Intermittent fasting’ is een bewezen effectieve manier om overgewicht aan te pakken.

Opbouw, herstel en ontgifting

Ik heb echter geen overgewicht en toch doe ik aan ‘Intermittent fasting’. Door de kortdurende stress van het ontbreken van voedingsstoffen dwing ik mijn lichaam om zich daaraan aan te passen. Hier geldt de uitspraak “what doesn’t kill you makes you stronger”. Ik geef mijn lijf elk etmaal meer dan voldoende tijd om bezig te zijn met het bestrijden van de schadelijke effecten die het leven met zich meebrengt. Ik verleng als het ware voor bepaalde stofwisselingsprocessen mijn slaapperiode. Immers, tijdens het slapen vinden opbouw, herstel en ontgifting plaats omdat er dan geen energie voor andere zaken nodig is. Bovendien wordt er dan niet gegeten en gedronken. Door de periode waarin ik geen calorieën binnenkrijg te verlengen, geef ik mijn lijf meer tijd voor opbouw, herstel en ontgifting.

Lichaamsbeweging

Een van de andere belangrijke routines die net als koud douchen en ‘Intermittent fasting’ kortdurende stress oplevert is lichaamsbeweging. Op zondag- en dinsdagochtend doe ik thuis krachttraining. Daar begin ik doorgaans even na zeven uur mee, kort nadat iedereen is opgestaan. Ik ben daar een kleine drie kwartier mee zoet. Op donderdagochtend volg ik samen met mijn vrouw wekelijks een lesje EMS Bodytec. Dat is krachttraining met elektrische spierstimulatie. Verder probeer ik elke dag zes tot tien kilometer flink door te wandelen. 

Slaap en rust

Slaap en rust zijn ook hele belangrijke routines. Als je fysiek veel van je lichaam vraagt zoals ik doe, dan is het zaak om ook voldoende rust te pakken. Er zijn een aantal factoren die ik de afgelopen jaren heb geoptimaliseerd om goed te slapen. Zo heb ik mijn cafeïnegebruik teruggeschroefd en drink ik doorgaans na tien uur ’s ochtends geen koffie meer. Ik lig meestal rond half tien ’s avonds in bed. En om ook voldoende diepe slaap te krijgen heb ik geleerd dat ik het niet te warm moet hebben. Niet te warm in de slaapkamer, maar vooral ook niet te warm onder de dekens. Mijn lijf komt dan namelijk onvoldoende tot rust. 

Carpe diem

Tot slot wil ik het nog even hebben over de belangrijkste routine die ik dagelijks probeer toe te passen. Dat is genieten van alles wat ik doe. Het werken aan mijn gezondheid vind ik fijn, maar het biedt geen enkele garantie voor een lang en gelukkig leven. Dat eerste is van veel meer factoren afhankelijk dan van mijn gezondheid. En wat een gelukkig leven betreft, dat vraagt elke dag opnieuw om inzet en aandacht. Maar geluk zit ‘m vooral ook in de momenten waarop je los kunt laten. Mijn routines houden me op een bepaalde koers, maar ze bepalen niet wie ik ben of hoe ik wil leven. Het zijn keuzes die ik maak. En keuzes veranderen voortdurend gedurende je hele leven. Carpe diem!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.