Bamboebeertje

Sustainable Living (#6) – Tessie (deel 2)

Zoals beloofd in mijn eerste blog over Tessie, onze Tesla Model S, hieronder een vervolg over onze ervaring met deze geweldige auto.

Tijdens het schrijven van deze blog rijden we met Tessie op autopilot richting Utrecht om de voorstelling ‘Urinetown’ van Musicalgroep Utrecht te gaan zien. Mijn vrouw zit achter het stuur. Of dacht je dat ik zat te bloggen terwijl ik zelf achter het stuur zit? Wellicht dat de ontwikkeling van het autonoom rijden, waar Tesla beslist koploper in is, dit in de toekomst mogelijk maakt, maar nu adviseert Tesla bestuurders met klem om in het kader van de veiligheid de handen aan het stuur te houden. Doe je dit niet, dan gooit je Tesla de functie autopilot uit en kun je die de rest van de rit niet meer inschakelen. 

In de vorige blog heb ik Tessie al geïntroduceerd, maar voor de liefhebber nog even wat details. Tessie is onze Tesla Model S 75 D in de kleur Midnight Silver Grey. Tessie beschikt over een accupakket van 75 kW, waar je onder gunstige omstandigheden 370 kilometer ver mee komt. De D in de typenaam staat voor ‘Dual Motor’. Dual Motor slaat op  de dubbele elektromotor die Tessie gebruikt voor de vierwielaandrijving. Er ligt een grote elektromotor op de vooras en nog een wat kleinere elektromotor op de achteras. Deze Dual Motor-technologie met onafhankelijke tractie naar beide voor- en achterwielen zorgt voor ongeëvenaarde controle onder alle weersomstandigheden. Wij wonen op het platteland aan een zandweg die bij tijd en wijle als gevolg van weersinvloeden nogal eens in een erbarmelijke staat kan verkeren. Dan is die vierwielaandrijving erg prettig. 

Doordat het accupakket is gesitueerd tussen de voor- en de achterwielen heeft Tessie een heel laag zwaartepunt. Gecombineerd met het hoge gewicht van de auto zorgt dit ervoor dat Tessie als een huis op de weg ligt. Bijkomend voordeel van het lage zwaartepunt is dat de kans van over de kop vliegen bij een aanrijding zeer gering is. Onze Tesla Model S is verder ook een hele veilige auto en ontving in 2014 een 5-sterren waardering in de EuroNCAP crashtest.

Mei vorig jaar hebben we Tessie aan een soort test onderworpen en zijn we met ons gezin op een korte vakantie naar Zuid-Frankrijk geweest. We wilden zelf wel eens ervaren hoe comfortabel het rijden van Tessie op de lange afstand zou zijn. De afstand bedroeg ruim 1200 kilometer en aangezien onze kinderen nog erg jong zijn leek het ons geen goed idee om dat in één dag te doen. Dus ongeveer halverwege, in Dijon om precies te zijn, hebben we een slaapplek georganiseerd. De eindbestemming was overigens Saint Raphael aan de Côte d’Azur. Het plannen van zo’n lange rit is kinderlijk eenvoudig. Een kwestie van het invoeren van de bestemming in de navigatie en Tessie bepaalt zelf waar onderweg opgeladen moet worden. Tesla beschikt over een groot netwerk van Superchargers. Dit zijn snelladers waarmee je in relatief kort tijdsbestek de accu van je Tesla weer voldoende oplaadt om tot de volgende Supercharger te geraken. Het is dus niet zo dat je bij elke laadstop de accu weer helemaal vollaadt. Dat is ook beslist niet nodig, want er zijn meer dan voldoende Superchargers gesitueerd langs de Duitse en Franse snelwegen. Om tot Dijon te komen hebben we drie keer moeten laden. De langste laadtijd was ongeveer 45 minuten. Een prima tijd om even te lunchen. De kortste tijd was ongeveer 20 minuten. Veel van de Superchargers liggen op een parkeerplaats van een groot winkelcentrum of hotel, dus eigenlijk bijna altijd een mogelijkheid om even een sanitaire stop te maken en een kop koffie te drinken of iets te eten. Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden (en dat moet je zelf even uitrekenen) is dat als je op de plek van bestemming aankomt, dat je voldoende accucapaciteit overhebt om bij een laadstation of de dichtstbijzijnde Supercharger te komen. Bij de Lidl supermarkt in Saint Raphael waren op de parkeerplaats een aantal laadplekken voor elektrische auto’s ingericht. Het laden was bovendien gratis. Dus elke keer als wij boodschappen gingen doen dan laadden we ondertussen Tessie even bij. 

Het rijden op de Duitse en Franse snelwegen met Tessie hebben mijn vrouw en ik beide als zeer ontspannend ervaren. Op zo’n grote afstand ervaar je pas echt hoe stil de auto is. Het meeste geluid wordt geproduceerd door de kracht van de wind die om de auto suist. De navigatie werkte heel precies en het laden aan de Superchargers verliep vlekkeloos. Als je twee dagen gereisd hebt verwacht je toch wel enige vermoeidheid na zo’n lang stuk rijden, maar dat was geenszins het geval. Mijn vrouw en ik kwamen uitgerust aan op onze eindbestemming. Dat was echt heerlijk. Voor ons was de vakantie deze keer al echt begonnen op het moment dat we de auto in stapten. Zo heerlijk relaxt. Oké, eerlijk is eerlijk, we hebben ook wel ons best gedaan om de rit voor de kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. Dus voldoende filmpjes om te kijken en spelletjes om te doen. Maar ze hebben ook hele stukken lekker liggen slapen. 

Omdat ons tripje naar Zuid-Frankrijk zo goed is bevallen gaan we komende zomer wederom met Tessie naar Frankrijk. Dan gaan we naar de Auvergne. Dat is ook een aardige afstand om te overbruggen, maar onze ervaringen met de rit naar Saint Raphael hebben ons zo positief gestemd dat we dat prima aandurven. Ik verheug me er nu al op! Reis je straks met ons mee?

Je kunt mijn website ook volgen via:
Facebook
Twitter
Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.