Bamboebeertje

Sustainable Living (#5) – Tessie (deel 1)

Deze blog is geheel gewijd aan Tessie, onze Tesla Model S 75 D. De fijnste, snelste, veiligste, zuinigste, meest relaxte en duurzame auto waarin ik ooit gereden heb. Omdat ik het hele verhaal over Tessie niet kwijt kan (en wil) in één blog zal dit een terugkerend onderwerp worden.

In de zomer van 2012 ruilde mijn vrouw haar Citroën C3 en ik mijn Fiat Punto in voor een vier jaar oude Volvo V50. We gingen bewust van twee naar één auto, omdat we onze woon-werkafstand prima met de fiets konden overbruggen. Met het oog op toekomstige gezinsuitbreiding wilden we een veilige en praktische auto, maar het hoefde geen nieuwe te zijn. We kozen voor een van de veiligste ‘stationwagons’ die er op dat moment beschikbaar was, de V50 van Volvo. 

En toen verhuisden we eind 2016 naar Winterswijk alwaar mijn vrouw als zelfstandig medisch specialist aan de slag ging in het ziekenhuis. Toen we in de loop van 2018 een beetje gesetteld raakten gingen we ook nadenken over een vervanger van onze auto die inmiddels 10 jaar oud was. We hadden begin van dat jaar de zuid-westelijke helft van ons garagedak vol laten leggen met zonnepanelen en voor ons was het dan ook een logische stap om onze benzine auto te gaan vervangen door een elektrische variant. Echter, de keuze in kwalitatief hoogwaardige elektrische auto’s die ook nog een fatsoenlijke actieradius hadden was op dat moment nog niet om over naar huis te schrijven. Er was echter één merk dat ons beide erg tot de verbeelding sprak. Dat was Tesla. Dus toen ben ik het internet opgedoken om zoveel mogelijk informatie over Tesla te verzamelen. Onze opkomende interesse in Tesla viel samen met de lancering van de Tesla Model 3. Potentiële kopers konden zich tegen betaling van duizend euro zonder enige verplichting inschrijven en kwamen dan op een wachtlijst te staan. Dat hebben we dus gedaan. Wat toen volgde was het lange wachten. De Model 3 bleek een erg populair model te zijn en Tesla had aanvankelijk erg veel moeite om de productie op stoom te krijgen. 

Omdat mijn vrouw als zelfstandig medisch specialist feitelijk ondernemer is hadden we de keuze om de auto prive of zakelijk te verwerven. Ik ben toen aan het rekenen geslagen en kwam er al snel achter dat het gunstiger was om de auto op de zaak te zetten. De bijtelling voor het privégebruik was slechts vier procent. Tijdens de wachttijd kwam er echter een aankondiging dat de bijtelling per 1 januari 2019 ging veranderen. De vier procent bijtelling bleef gelden, maar zou worden beperkt tot vijftigduizend euro. Daarboven ging het bijtellingspercentage van tweeëntwintig  procent tellen. Zekerheid over wat de Model 3 uiteindelijk zou gaan kosten hadden we niet, maar de verwachting was dat we in de buurt van de zeventigduizend euro zouden uitkomen. Dat zou neerkomen op ruim vijfhonderd euro bijtelling per maand. Wij stonden nog steeds op de wachtlijst en hadden nog geen uitnodiging gehad om onze definitieve bestelling voor de Model 3 te plaatsen.  In Amerika reden inmiddels echter steeds meer Model 3’s op de weg en kwam er ook steeds meer beeldmateriaal op YouTube beschikbaar van kersverse eigenaren. De verhalen over kinderziektes, tekortkomingen en slechte afwerking waren aanvankelijk niet van de lucht. Dat, gecombineerd met de voorziene wijziging van de bijtellingsregeling, deed ons twijfelen of het wel zo’n goed idee was om voor de Tesla Model 3 te gaan. Bovendien hadden we toch wel een klein beetje moeite met het ongezien kopen van onze eerste elektrische auto. Dus toen besloten we ons in te schrijven voor een evenement van de dichtstbijzijnde Tesla Store en de mogelijkheid te baat te nemen om een proefrit te maken in een Model S. Wat een belevenis! We waren eigenlijk meteen verkocht. Dit moest ‘m worden. Ter plekke, want zo werkt dat bij mijn vrouw en mij, we laten er dan ook geen gras meer over groeien, hebben we er eentje besteld. We hadden geluk, want de model S die we qua kleur en specificaties  graag wilden was al gemaakt. Dat zou de wachttijd aanzienlijk bekorten, want de auto hoefde alleen nog maar met de boot op transport van Amerika naar Nederland. Zo wisten we heel zeker dat we voor het eind van het jaar onze nieuwe auto zouden hebben en zodoende in de oude bijtellingsregeling zouden vallen. 

Op 28 september 2018 was het dan zover. We mochten Tessie, onze gloednieuwe Tesla Model S 75 D, ophalen in Tilburg. Dus wij met z’n tweetjes met de trein naar Tilburg. Het toeval wilde dat de jongeman die ons begeleidde bij de proefrit ook de auto aan ons uitleverde. Dat was een leuke bijkomstigheid! De uitlevering had heel weinig om het lijf en voor we het wisten zat ik achter het stuur van onze allereerste elektrische auto op weg naar huis. Je zou verwachten dat als je jarenlang in een handgeschakelde benzine auto hebt gereden dat de overstap naar een elektrische auto wel even wennen is, maar dat was eigenlijk helemaal niet zo. De eenvoud van elektrisch rijden in Tessie zit ‘m vooral in het feit dat je niet hoeft te schakelen en feitelijk maar van één pedaal gebruik maakt om te versnellen en te vertragen. Tesla’s zijn namelijk uitgerust met een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat als je wilt remmen, je gewoon het versnellingspedaal loslaat en de elektromotor als een generator gaat werken. Doordat de generator een extra belasting vormt voor de auto zal de snelheid hiervan afnemen. Bijkomend voordeel is dat de energie die door de generator wordt opgewekt terugvloeit in de accu. Kort nadat wij onze auto hadden gingen we ter gelegenheid van het 50 jarige huwelijk van mijn schoonouders met de hele familie een paar dagen naar de Ardennen. In het heuvelachtige gebied werd al snel duidelijk dat de auto extra vermogen gebruikt om heuvelopwaarts te gaan maar ook flink wat vermogen herwon als we heuvelafwaarts gingen. Het regeneratieve remsysteem werkte zelfs zo goed dat er heuvelafwaarts niet of nauwelijks met het rempedaal bijgeremd hoefde te worden. Een sterk staaltje techniek dus.

In een volgende blog zal ik wat dieper ingaan op de laadmogelijkheden (thuisladen en het gebruik van de snellaad infrastructuur van Tesla, het Tesla Supercharger Netwerk). In de meivakantie van 2019 zijn we met onze twee kinderen, toen vier en vijf jaar oud, helemaal naar de zuid-kust van Frankrijk gereden voor een korte vakantie. Dat was een hele positieve ervaring waar ik in een volgende blog ook wat meer over zal vertellen.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen, dan laat het gerust weten in een reactie hieronder. Tot de volgende!

Je kunt mijn website ook volgen via:
Facebook
Twitter
Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.