Bamboebeertje

Smart Living (#6) – Maxem en Jedlix

Stel je wilt je elektrische auto opladen en tegelijkertijd een lekkere lasagne in de oven bereiden en een wasje draaien. Moet lukken toch? En dan zet je de waterkoker aan voor een kopje thee en….poef…de stoppen slaan door. Om dat te voorkomen moest ik iets bedenken om dat voor te zijn. Wat dat is lees je hieronder.

In deze blog wil ik jullie graag bijpraten over twee slimme oplossingen die we hebben gerealiseerd toen we Tessie, onze Tesla Model S, kregen. Om thuis gemakkelijk en met een beetje fatsoenlijke snelheid te kunnen laden hebben we, nog voordat we Tessie in Tilburg gingen ophalen, onder de carport een Tesla Wall Connector, dat is een snellaadinstallatie voor thuis, laten installeren. Aangezien wij echter nogal wat grote stroomverbruikers hebben, waaronder een vijverpomp die 24/7 draait, voorzagen we beperkingen van onze huidige netaansluiting, een standaard huisaansluiting van 3x25A. Je moet er toch niet aan denken dat als je je auto aan het opladen bent en je wilt tegelijkertijd iets bereiden in de oven, dat dan de stoppen eruit vliegen omdat de piekbelasting te hoog is. Omdat we een mogelijke uitbreiding van het aantal zonnepanelen en ook de aanschaf van een warmtepomp in de nabije toekomst niet uitsloten, wilden we een netaansluiting die dat allemaal goed aan zou kunnen. Een simpele, maar dure oplossing was het verzwaren van de netaansluiting naar 3x35A of 3x40A, de zogenaamde grote huisaansluiting. Het realiseren van deze grote huisaansluiting kost eenmalig bijna driehonderd euro maar de jaarlijkse netwerkkosten bedragen bijna duizend euro. Ter vergelijking, voor de standaard huisaansluiting betalen we nu iets meer dan tweehonderdvijftig euro per jaar. De grote huisaansluiting is dus meer dan zevenhonderd euro per jaar duurder. Dus ik op zoek naar een gelijkwaardige maar goedkopere oplossing. En toen kwam ik uit bij Maxem. 

Maxem is een energie manager en is ontwikkeld door de nog betrekkelijk jonge start-up Cohere Energy uit Amsterdam. Heel kort door de bocht, Maxem meet alle electriciteitsstromen in je huis en stuurt waar nodig bij op het laadpunt van je elektrische of plug-in hybride auto. Dat bijsturen wordt ook wel ‘dynamic load balancing’ genoemd. De Maxem bestaat uit een kastje ter grootte van een router dat je in de meterkast plaatst. De Maxem heeft om te kunnen functioneren een internetverbinding nodig.  Aangesloten op geijkte kWh-meters meet de Maxem heel nauwkeurig de electriciteitsstromen van de pv-installatie (zonnepanelen), maximaal 2 laadstations voor elektrische of plug-in hybride auto’s, de warmtepomp, het huisverbruik en de netaansluiting. Voor het meten van het huisverbruik en de netaansluiting is de Maxem in mijn geval nog aangesloten met stroomspoelen in de meterkast. Tegenwoordig wordt ook ten behoeve van deze metingen een geijkte kWh-meter geleverd omdat die nauwkeuriger meet dan via stroomspoelen.  De Maxem app verschaft inzicht in alle electriciteitsstromen en hiermee bedien je bovendien eenvoudig je laadpunt. Maxem meet niet alleen de hoofdaansluiting maar ook de stroom die je met zonnepanelen opwekt. Die metingen worden gebruikt voor ‘solar charging’ ofwel laden op de zon. Door via de app aan te geven dat je wil laden op de zon, stemt Maxem direct het laden van de auto af op de opbrengst van de zonnepanelen. Hiermee rijdt je in principe 100% op je eigen zonne-energie. Wil je toch sneller laden? Geen probleem! Via de Maxem app schakel je gemakkelijk over op snel laden zonder rekening te houden met de hoeveelheid zonnestroom die op dat moment beschikbaar is. Een bijkomend voordeel van laden op zonne-energie is het belastingvoordeel. Immers, de stroom die je met je zonnepanelen opwekt is belastingvrij. De stroom uit het net daarentegen is altijd belast met energiebelasting. Het loont dus om zoveel mogelijk zonne-energie zelf op te maken in plaats van terug te leveren aan het net. Overigens is het laden op de zon een bèta feature van Maxem en dus nog in ontwikkeling. 

De belangrijkste functie van de Maxem is zoals gezegd het aansturen van het laadpunt van je elektrische auto. Deze Maxem-functie is heel goed uitgewerkt. In de Maxem app kun je namelijk perfect alle laadsessies monitoren. Je vindt er per laadsessie de laadduur en het aantal kWh dat er geladen is terug. Je geeft eenmalig de prijs van een kWh in en vervolgens kun je met één druk op de knop een factuur exporteren van de totale laadkosten in een bepaald tijdsbestek. Ideaal voor de zakelijke rijder dus.

Met de Maxem balanceer ik feitelijk het electriciteitsnet bij mij achter de meter. Maar dat ging mij natuurlijk niet ver genoeg. Ik wilde, indien mogelijk, ook graag een bijdrage leveren aan het balanceren van het electriciteitsnet vóór mijn meter. En toen kwam ik uit bij de slim laden app van Jedlix. Via de Jedlix app wordt het aanbod van duurzame energie gematcht met mijn behoefte als autorijder. Je geeft aan wanneer de auto opgeladen moet zijn en de app berekent vervolgens het optimale laadplan. Er wordt rekening gehouden met mijn specifieke wensen, met de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk, de mate van beschikbaarheid van duurzame energie en de energieprijs. Op basis van deze gegevens stuurt de app de accu van mijn auto slim aan op een zodanige manier dat het energienetwerk in balans blijft. Als gebruiker ontvang je voor je laadflexibiliteit en bijdrage aan de energietransitie een financiële beloning per kWh slim geladen stroom. Slim laden is dus niet alleen heel duurzaam, het loont ook nog eens. Een win-win situatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.