Deze afbeelding van een helix illustreert mijn blog over de persoonlijk DNA-analyse die ik heb laten uitvoeren door mijnlabtest.nl

DNA-analyse

Aan het begin van het laatste kwartaal van 2021 heb ik een persoonlijke DNA-analyse laten uitvoeren door Mijnlabtest.nl. Een verjaardagskadootje voor mijn achtenveertigste verjaardag aan mezelf. In de eerste lockdown van de coronapandemie organiseerde Personal Switch een webinar over DNA leefstijl onderzoek. Richard van Beek, eigenaar van Personal Switch, had voor deze webinar de handen in elkaar geslagen met Bart van Wanrooy van Mijnlabtest.nl. Het was een zeer interessante webinar en ik werd eigenlijk onmiddellijk getriggerd om hier meer over aan de weet te komen. Aangezien zo’n onderzoek nou niet bepaald goedkoop is wilde ik niet over één nacht ijs gaan en heb ik me een beetje ingelezen. De belangrijkste vraag die ik voor mezelf wilde beantwoorden was wat levert het op.

DNA-analyse: blauwdruk van mijn gezondheidstoestand

In een mailwisseling met Richard van Beek legde hij me uit dat de persoonlijke DNA-analyse een soort blauwdruk van je algehele gezondheidstoestand oplevert. Alleen aan de blauwdruk heb je feitelijk niet zo veel. Het verbetert je gezondheid namelijk niet. Dat moet je zelf doen. En die gedragsverandering, dat is waar het bij veel mensen misloopt. Je moet bereid zijn om bepaalde leefstijl aanpassingen te doen om vervolgens via aanvullend onderzoek te meten of de aanpassingen het gewenste effect hebben. Ik was bereid dit te doen, dus ik heb mezelf getrakteerd op een uitgebreide persoonlijke DNA-analyse.

Kort na de aanschaf kreeg ik een afname-kit thuisgestuurd. Het afnemen van DNA was kinderlijk eenvoudig. Een kwestie van een beetje speeksel verzamelen en opsturen. Na zes weken kreeg ik per email het onderzoeksverslag. Voor een meerprijs kon je er voor kiezen om een geprint boekwerk te krijgen. Zelfs een gepersonaliseerd kookboek behoort tot de mogelijkheden. Het onderzoeksrapport bedraagt in mijn geval 148 pagina’s. Hier staan uiteraard mijn persoonlijke onderzoeksresultaten in beschreven, maar ook veel achtergrondinformatie en voedings- en leefstijladviezen. 

Koolhydraatstofwisseling

In deze blog ga ik niet mijn hele persoonlijke DNA-analyse uitdiepen. Toch wil ik een aantal opmerkelijke punten voor het voetlicht brengen. Een van de meest opmerkelijke onderzoeksresultaten vind ik zelf mijn reactie op koolhydraten. Om te bepalen hoe mijn lichaam hier mee omgaat zijn twee genen geanalyseerd. Hieruit blijkt dat ik drager ben van twee kopieën van een bepaald gen dat maakt dat mijn lichaam ongunstig reageert op koolhydraten. Anders gezegd, bij een normale inname van koolhydraten heb ik een verhoogd risico op overgewicht. Daarnaast bepaalt een specifiek gen dat is onderzocht de relatie tussen de inname van koolhydraten en het HDL-cholesterolniveau. Dat is het goede cholesterol. Mijn HDL-cholesterol kan snel afnemen als gevolg van een verkeerde inname van koolhydraten.

Aanpassing voedingspatroon

En weet je wat nu opmerkelijk is? Ik heb mijn voedingspatroon al jaren geleden in positieve zin aangepast. Dus zonder dat ik over de kennis beschikte die de DNA-analyse nu heeft opgeleverd. Ik ben al lang geen grote snoeper meer. Bovendien heb ik het ‘normale’ brood al lang geleden vervangen door eiwitrijk/koolhydraatarm brood. Wat echter nieuw was voor mij is dat ik beter vaker aardappelen kan eten dan (zilvervlies)rijst. En dat zoete aardappelen gek genoeg een gunstiger effect op mijn koolhydraatstofwisseling hebben dan gewone aardappelen. Zoete aardappelen bevatten weliswaar iets meer koolhydraten dan gewone aardappelen, maar hebben per portie een beduidend lagere glycemische index. Met andere woorden, het eten van zoete aardappelen heeft veel minder hoge bloedsuikerpieken en minder schommelingen van je bloedsuiker tot gevolg als het eten van gewone aardappelen. 

Vlak voor kerst heb ik de FreeStyle Libre 2 glucose sensor gedurende twee weken uitgeprobeerd. Mijn bevindingen lees je in mijn vorige blog. Gedurende de twee weken dat ik mijn bloedsuiker heb gemeten is er één moment geweest waarin er sprake is van een hele hoge bloedsuikerpiek. En laat dat nou juist na een maaltijd met zilvervliesrijst zijn geweest. Ik schoof de hoge bloedsuiker aanvankelijk op de hoisinsaus waar nogal veel suiker in zat. Maar ik vermoed achteraf dat de combinatie met de rijst voor de flinke bloedsuikerpiek heeft gezorgd. 

Cafeïnestofwisseling

Een andere opmerkelijke uitkomst uit mijn persoonlijke DNA-analyse betreft mijn cafeïnestofwisseling. Ik heb kennelijk een trage cafeïnestofwisseling. Concreet betekent dit dat de afbraak van cafeïne in mijn lever langzamer verloopt dan gemiddeld. Dat zit zo. Een bepaald enzym in de lever is voor vijfennegentig procent verantwoordelijk voor de cafeïnestofwisseling. Een mutatie van het gen dat verantwoordelijk is voor de bewuste enzymactiviteit zorgt ervoor dat mijn cafeïnestofwisseling vertraagd is. Het effect van koffie is daardoor groter. Het nadeel daarvan is dat ook het bloeddrukverhogend effect van cafeïne toeneemt.

Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer achtenveertig procent van de mensen dergelijke genen heeft. Het advies is om mijn koffieconsumptie te beperken tot één kopje per dag. Ik probeer me daaraan te houden. Meestal gaat dat goed, maar soms is de verleiding om een extra kopje te drinken nog te groot.

Kalium en ijzer

Twee andere resultaten uit de DNA-analyse die ik even wil delen zijn mijn genetische aanleg voor een te laag kalium en een te laag ijzer. Nu gebruik ik dagelijks een voedingssupplement en voedingsmiddelen die een tekort zouden moeten voorkomen, maar toch. Een simpel bloedonderzoekje kan uitwijzen hoe het hiermee gesteld is. En als we dan toch bezig zijn, dan ook maar meteen even het cholesterol bepalen. Dit aanvullende onderzoek laat ik binnenkort door mijnlabtest.nl doen. Kost een paar tientjes, maar dan weet ik in ieder geval zeker hoe het er op dit moment voor staat. 

Voorkomen beter dan genezen

Er zullen mensen zijn die me voor gek verslijten dat ik hier mijn geld aan uitgeef. Maar ik geef liever nu geld uit aan het onderzoeken en optimaliseren van mijn leefstijl, dan dat ik over tien of twintig jaar bakken met geld (van mijzelf of van de belastingbetaler) kwijt ben aan dure medische behandelingen. Dat wat ik zelf aan ellende kan voorkomen, dat zal ik zeker doen. Kan ik daarmee alles voorkomen? Nee, uiteraard niet. Mijn gezondheid is van meer dan alleen mijn leefstijl afhankelijk. 

Zo bevindt er zich in mijn directe woonomgeving bijvoorbeeld een fabriek. Hier worden reststoffen van onder meer de wateronthardingsbedrijven, waterzuivering en vliegassen van de slib- en afvalverbrandingsinstallaties samen met kalk, die in de naastgelegen groeve wordt gewonnen, gemengd tot een vulmiddel voor beton en asfalt. Dit heeft onmiskenbaar gevolgen voor mijn gezondheid en dat van mijn gezin. Je kunt nog zo goed je best doen om er op individueel niveau een gezonde leefstijl op na te houden, je hebt niet alles in de hand. Gelukkig hebben we ook nog een overheid (gemeente, provincie en het rijk) die ons beschermt voor gevaren waar we als individu geen vat op hebben. Toch?

Abonneer je op mijn blogs:
Facebook
Instagram
Twitter
Pinterest

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.