Met beleggen in aandelen kun je geld laten groeien. Deze foto illustreert mijn blog over mijn persoonlijke ervaringen met beleggen.

Beleggen

In 2018 ben ik begonnen met beleggen in aandelen via de app van DEGIRO. De directe aanleiding was de aanschaf van onze eerste elektrische auto, een Tesla Model S.
Ik was er heilig van overtuigd dat Tesla de autobranche volledig op z’n kop zou zetten. Om mijn vertrouwen in het merk en in de koers van Tesla kracht bij te zetten kocht ik één aandeel Tesla ter waarde van 310 USD. Omgerekend heb ik daar 270 euro voor betaald. Toen ik in 2018 instapte was mijn vertrouwen in Tesla weliswaar groot, maar dat gold niet voor mijn vertrouwen in de handel in aandelen. De financiële crisis van 2008 stond mij nog maar al te helder voor ogen.

Foutje van een onervaren belegger

Als je eenmaal een aandeel hebt gekocht ga je vanzelf de koers een beetje volgen. En toen kwam ik er achter dat ik, onervaren belegger die ik was, meteen met de aankoop van mijn eerste aandeel Tesla een ‘fout’ had gemaakt. In plaats van een aandeel Tesla te kopen dat genoteerd stond aan het Amerikaanse technologiefonds de Nasdaq, had ik per ongeluk een Zwitsers aandeel gekocht. Het aandeel Tesla dat genoteerd stond aan de Nasdaq liet een positieve waardeontwikkeling zien. Met mijn Zwitserse aandeel gebeurde helemaal niets.

Nu was het mijn doel geenszins om slapend rijk te worden, maar als je maar één aandeel bezit en dat aandeel zit muurvast, dan is de lol van het beleggen er natuurlijk snel vanaf. Aangezien mijn vrouw en ik twee kinderen hebben, bedacht ik dat het wel leuk zou zijn als we twee aandelen hadden. Eentje voor elk kind. Dus zo gezegd, zo gedaan. In 2019 verdubbelde op die manier mijn aandelenportefeuille. Eind van dat jaar was de waarde van het aandeel Tesla op de NASDAQ opgeklommen tot een waarde van 418 USD. Het Zwitserse aandeel hield ferm stand op de waarde van 222 USD.

Aanhouden of uitstappen

In de loop van 2019 kreeg ik een bericht van DEGIRO dat de handel in het Zwitserse aandeel Tesla tijdelijk was stopgezet. Om die reden kreeg ik van DEGIRO het verzoek om aan te geven of ik het aandeel wilde aanhouden of liever uitbetaald kreeg. Ik hield het Zwitserse aandeel aan. De reden? Ik zou er op dat moment minder voor terugkrijgen dan ik had betaald. Dus ik liet dat aanbod gaan. Niet wetende of dat een verstandige keuze was. Maar mijn vertrouwen in het merk Tesla was onveranderd groot. Ergens was ik er van overtuigd dat de handel in aandelen wel weer een keer opnieuw opgestart zou worden.

ETF

In 2020 heb ik mijn aandelenportefeuille beetje bij beetje uitgebreid. Een aandeel waar ik al langere tijd in wilde beleggen was het aandeel Apple. Als gezin zijn we zelf fervent gebruiker van een hele reeks aan Apple apparaten. De verbondenheid met het merk was voor mij dan ook een belangrijke reden om in het merk te willen beleggen. Maar op het moment dat ik een Apple aandeel wilde kopen was deze behoorlijk prijzig. En dus koos ik ervoor om niet een aandeel maar een zogenaamde ETF, een Exchange Traded Funds, te kopen. Heel specifiek koos ik voor een ETF met hefboomwerking. Aan dit product kleven grotere risico’s dan aan een gewoon aandeel. Immers, ze genereren een veelvoud van de winsten of verliezen van de onderliggende waarde. De onderliggende waarde van het aandeel Apple in dit specifieke geval.

Beleggen in innovatieve technologie

Ik beschouw Tesla en Apple als grote innovators. Koplopers in de technologische vooruitgang. Een technologische innovatie die ik al langere tijd volg en waar ik een grote toekomst van verwacht is Hyperloop. Deze technologie is (nog) niet beursgenoteerd. Met andere woorden, je kunt er nog niet in beleggen. Maar er zijn wel beursgenoteerde bedrijven die straks heel belangrijk worden als de hyperloop technologie daadwerkelijk wordt geïmplementeerd. Bedrijven die onderdeel uitmaken van de supply-chain van deze technologie.

In 2020 heb ik alvast een aandeel gekocht in een aantal van dit soort bedrijven. En nu maar hopen dat de hyperloop technologie ook daadwerkelijk haar belofte gaat waarmaken. Zo niet, dan is er geen man overboord. Want de prijs die ik nu voor de aandelen van dergelijke bedrijven heb betaald komt neer op slechts één tot enkele tientjes.

Aandelensplitsing

In augustus 2020 voerden zowel Tesla als Apple een zogenaamde aandelensplitsing uit. Zo gebeurde het dat ik van de ene op de andere dag niet langer twee aandelen Tesla had maar plotseling tien. Het grote voordeel van een aandelensplitsing is bovendien dat de aandelen voor de consument een stuk betaalbaarder worden. Ze kosten immers nog maar een fractie van de prijs die ze tot voor kort hadden gekost. Voor mij een reden om na de splitsing naast mijn ETF een echt Apple aandeel te kopen.

Geduld wordt beloond

Mijn geduld voor wat betreft de stilgelegde handel in het Zwiterse Tesla-aandeel werd beloond. De handel werd onlangs hervat. Echter, van DEGIRO kreeg ik het verzoek om aan te geven wat er nu met mijn vijf Zwitserse aandelen moest gebeuren. Ik had vijf aandelen Tesla in USD genoteerd aan de Zwitserse beurs. Ik kreeg de keuze om deze aandelen daar te behouden, maar omgezet in Zwitsere frank. Of ik kon kiezen om de aandelen over te laten zetten naar het Amerikaanse tech-fonds (Nasdaq) waar het in USD genoteerd zou worden. Ik koos instinctief voor dat laatste. Het gevolg is dat mijn vijf Zwitserse Tesla aandelen, die in waarde sterk waren achtergebleven, werden omgezet naar de Nasdaq met de bijbehorende gestegen waarde.

Rendementen uit het verleden

Vanwege de waardestijging van het aandeel Tesla vindt dit jaar vermoedelijk opnieuw een aandelensplitsing plaats. De waardestijging van het aandeel Tesla vanaf de aankoop van mijn eerste aandeel in 2018 bedraagt bijna vierhonderd procent. Maar rendementen uit het verleden bieden vanzelfsprekend geen enkele garantie voor de toekomst. Er hoeft maar weer een flinke crash plaats te vinden en het fictieve rendement smelt als sneeuw voor de zon. Om die reden beleg ik ook niet in het wilde weg en koop ik alleen aandelen waar ik achter sta. De meest recente aandelen zijn aandelen in duurzame bedrijven die een grote rol speelt in de energietransitie. Dan moet je denken aan aandelen in bedrijven die producten ontwikkelen voor opwek en transport van duurzame energie.

SPAC

Zo las ik vorig jaar in een artikel dat het Arnhemse laadpalenbedrijf Allego plannen had om naar de beurs te gaan. In het betreffende artikel stond beschreven hoe dat proces in z’n werk ging. Ik besloot mee te doen en kocht voor 10 USD per stuk enkele aandelen in een zogenaamde SPAC. SPAC staat voor Special Purpose Acquisition Company. Dit is een bedrijf dat naar de beurs gaat puur en alleen om kapitaal op te halen om later, meestal binnen twee jaar, een overname of fusie te kunnen financieren. Onlangs werden mijn SPAC-aandelen omgezet in Allego aandelen en was de beursnotering een feit. En het aandeel zit vooralsnog lekker in de lift.

Tenslotte

Ik karakteriseer mijzelf als een duurzame belegger met een zeer bescheiden aandelenportefeuille. Beslist geen lefgozer als het op beleggen aankomt. Van het geld dat ik heb gespendeerd aan aandelen kan een gezin met kinderen tegenwoordig nauwelijks nog op vakantie. Ik beleg niet om snel een paar euro te verdienen. Ik beleg voor de lange termijn. En als het mis gaat en mijn aandelen straks niets meer waard zijn, dan is dat zo. Ik beleg niet met grote kapitalen en zeker niet met geleend geld. Het geld dat ik in aandelen steek, steekt een ander wellicht in drank of drugs. Ik zie het als een leuke hobby en laat me niet verleiden tot het nemen van risico’s die ik niet kan overzien.

Abonneer je op mijn blogs:
Follow by Email
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.