Deze grafische weergave van de hersenen en de activiteiten die daar afspelen illustreert mijn blog over onze gedachtenstroom

Gedachtenstroom

Afgelopen week ben ik een experiment met mezelf aangegaan om mijn gedachtenstroom te verminderen. En het bijzondere is dat dat eigenlijk veel eenvoudiger is dan het in eerste instantie lijkt. En dat niet alleen. Het geeft rust. Heel veel rust. Veel meer dan ik had verwacht. In deze blog vertel ik uitgebreid hoe ik mijn gedachtenstroom heb weten te temperen. En daarnaast sta ik vanzelfsprekend stil bij wat het me heeft opgeleverd.

Zoals ik in mijn vorige blog over bewust-zijn al enigszins liet doorschemeren ben ik erg enthousiast geworden over het gedachtengoed van Eckhart Tolle. De eerste keer dat iemand de naam van Eckhart Tolle noemde kan ik me nog heel goed herinneren. Het was op de veertigste verjaardag van mijn vrouw. Haar verjaardag in september was vlak voor het moment dat we als vrienden samen naar Toscane gingen. En waar we als stel van terugkwamen.

Op haar verjaardag had mijn vrouw enkele vrienden uitgenodigd. En het was de partner van een wederzijdse vriendin die de naam Eckhart Tolle liet vallen. Wat hij er toen precies over vertelde weet ik niet meer. Ik herinner me echter nog goed dat het me intrigeerde. Maar daar bleef het op dat moment ook bij. Ik ben toen niet actief op zoek gegaan naar meer informatie. Dat paste eerlijk gezegd ook niet echt in de levensfase waarin ik was beland. Er was sprake van een ontluikende verliefdheid. En in een fase van verliefdheid hebben veel mensen nou eenmaal een wat beperktere blik dan anders. Dat gold voor mij in ieder geval wel.

Een experiment met mezelf

Terug naar het experiment dat ik deze week heb gedaan. Het komt er eigenlijk op neer dat ik deze week veel minder informatie via mediakanalen tot me heb genomen dan anders. Onder mediakanalen versta ik radio en televisie, de (digitale) ochtendkrant, nieuws apps en sociale media. Het eerste wat ik vaak doe als ik ’s ochtends wakker word is naar mijn smartphone grijpen en een paar minuten koppen snellen op de NOS app. De reden dat mijn smartphone ’s nachts op mijn nachtkastje ligt is dat ik dan in geval van nood bereikbaar ben. Maar wat blijkt, ik hoef mijn smartphone daarvoor helemaal niet in de buurt te hebben. Dat zit zo.

Smartphone

Ik draag dag en nacht een smartwatch. Die smartwatch geeft meldingen van mijn smartphone door. Of het nou Whatsapp berichten zijn of agenda notificaties. Zelfs een inkomend telefoontje wordt doorgezet. Kortom, er is dus helemaal geen reden voor mij om vanwege mogelijke calamiteiten mijn smartphone ’s nachts op mijn nachtkastje te bewaren. En met die gewoonte heb ik deze week dan ook gebroken. Hij blijft nu als ik naar bed ga gewoon in de woonkamer liggen. Een groot voordeel is dat ik niet met mijn smartphone naar bed ga en er ook niet mee opsta. Als ik nu naar bed ga lees ik hooguit nog een paar bladzijden in een boek. Of ik ga meteen slapen. Maar geen eindeloos getuur meer op mijn smartphone.

Door deze actie breng ik voor het slapen gaan mijn gedachtenstroom tot rust. En ik start de dag ook rustig op zonder meteen naar mijn smartphone te grijpen om te zien wat ik die nacht aan informatie heb gemist. Het is een hele simpele ingreep, maar het heeft wel een buitengewoon ontspannend effect. Datzelfde geldt voor het verminderen van het gebruik van alle andere media.

Informatiestroom via mediakanalen

Of het nou de krant, radio, televisie of sociale media is we hebben dagelijks een enorme informatiestroom te verwerken. Tenminste, als we daarvoor kiezen. Zeker als je het vergelijkt met pak ‘m beet dertig jaar geleden. Toen was het beperkt tot krant, radio en televisie. Met de opkomst van het internet heeft de informatievoorziening een gigantische sprong gemaakt. We hebben een bron van oneindige informatie letterlijk onder handbereik. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Al die informatie voedt constant onze gedachten. Minder denken en meer bewust-zijn van het huidige moment is erg prettig heb ik ervaren. ‘Helaas’ gaan denken en bewust-zijn niet samen.

Essentiële informatie

Als je denkt dan wordt je onbewust uit het hier en nu getrokken. Denken en bewust-zijn gaan niet hand in hand. Deze week heb ik de brandstoftoevoer voor mijn gedachten afgeknepen en het werkt. En heb ik essentiële informatie gemist? Tuurlijk niet! Zoveel essentiële informatie wordt er namelijk niet verspreid via alle beschikbare mediakanalen. Sterker nog, van de informatie die we tot ons nemen is volgens mij maar echt een fractie waardevol. Het overgrote deel geeft een heleboel ruis, onduidelijkheid en wakkert met een beetje pech ook nog polarisatie aan. Er is qua beleving ook een groot verschil tussen het constant overvoerd worden met informatie of zelf gericht op zoek gaan naar informatie.

Meer geduld met gezinsperikelen

Mijn smartphone is ’s avonds en ’s nachts verbannen van mijn nachtkastje. Daarnaast heb ik deze week aanzienlijk minder tv gekeken, radio geluisterd en krant gelezen. En de NOS app op mijn smartphone heb ik ook een stuk minder geraadpleegd. Als alternatief heb ik meer muziek gestreamd en meer gelezen. Door het toeroepen van een halt aan de ongebreidelde informatiestroom heb ik mijn gedachtenstroom weten te temperen. Daardoor kwam er vanzelf meer tijd en ruimte voor het hier en nu. Een belangrijk effect daarvan bespeur ik nu al in de relatie met mijn vrouw en kinderen. Omdat ik letterlijk meer tijd heb en ruimte in mijn hoofd, heb ik meer geduld met gezinsperikelen die doorgaans als uitdagend worden gekenmerkt.

Kortom, het verminderen van de gedachtenstroom die gevoed wordt door de media heeft een positief effect op mijn bewust-zijn. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om ook een dergelijk experiment met jezelf aan te gaan. Kijk eens wat het met je doet. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Abonneer je op mijn blogs:
Facebook
Instagram
Twitter
Pinterest

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.