Een schattige draakje die je een gelukkig nieuwjaar wenst vind ik erg toepasselijk voor mijn blog over goede voornemens.

Goede voornemens

Je kunt er aan het begin van het nieuwe jaar eigenlijk niet omheen: goede voornemens. Veel mensen maken aan het eind van het oude jaar al plannen voor het nieuwe jaar. Ik schaar mijzelf ook onder de categorie mensen die het prettig vindt om goede voornemens te maken. Maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn goede voornemens voor 2024 nog weinig concreet zijn. Een favoriet onderwerp voor goede voornemens is het thema gezondheid. Veel mensen willen de broekriem in het nieuwe jaar vaak aanhalen. Wat op zich natuurlijk niet verwonderlijk is na een feestelijke  decembermaand. Er wordt in december vaak meer gegeten en gedronken dan goed voor je is en dan noopt het nieuwe jaar om het weer een beetje rustiger aan te doen.

Een zwaar begin

Toen mijn vrouw en ik afgelopen week ons eerste lesje EMS Bodytec hadden viel ons dat allebei behoorlijk zwaar. En dan te bedenken dat we met kerst en de jaarwisseling echt niet volledig uit de band zijn gesprongen. Toen we een van de eigenaren van de sportstudio daar op aanspraken, was haar verklaring heel eenvoudig. Doordat je relatief meer suiker binnenkrijgt door de extra snoeperijen neigt je lichaam meer naar suikerverbranding dan naar vetverbranding. En eerlijk is eerlijk, we hadden deze keer vlak van tevoren ook nog eens uitgebreid gegeten. Als je lijf druk bezig is met de spijsvertering, dan is er minder zuurstofrijk bloed en energie beschikbaar voor een workout. En dat hebben we geweten. De spanning op onze spieren kwam aanzienlijk harder binnen dan anders.

Sauna

Een van de concrete goede voornemens voor dit jaar op het gebied van gezondheid is het gebruik van de sauna. Vanwege de reuma van mijn vader kochten mijn ouders in de jaren negentig een infraroodsauna. De laatste jaren stond de sauna echter te verstoffen. En nu ze kleiner wonen wilden ze er graag van af. Dus kregen wij de vraag of wij interesse hadden. Mijn vrouw en ik zijn beide saunaliefhebbers, maar in ons drukke leven komt het er vaak niet van. Nu ben ik persoonlijk een grotere fan van een conventionele Finse sauna dan van een infraroodsauna. Dat heeft primair te maken met de manier waarop de warmte wordt gemaakt. Bovendien kun je in een Finse sauna door opgieting ook de luchtvochtigheid reguleren. Dat kan in een infraroodsauna niet.

Hitte bevordert spiergroei

Desalniettemin ben ik heel blij dat wij de infraroodsauna van mijn ouders hebben gekregen. Mijn voornemen is om er twee keer per week na de krachttraining gebruik van te maken. Een van de bijzondere effecten van een saunagang is dat het een enorme boost geeft aan de productie van groeihormoon. Groeihormoon zorgt, het woord zegt het al, voor groei. En dus ook voor spiergroei. Een saunagang na afloop van krachttraining stimuleert spiergroei. Bovendien wordt door de hitte van de sauna je cardiovasculaire output verhoogt waardoor het veel overeenkomsten vertoont met een echte workout. 

Lange vastenperiode

Een ander voornemen waar ik afgelopen jaar al mee ben begonnen is het doen van twee 24-uurs vastenperiodes per week. Bij wijze van experiment koppel ik krachttraining, saunagang en 24-uurs vasten aan elkaar. Op zondag doe ik krachttraining en saunagang op een nuchtere maag. Op donderdags bestaat mijn ontbijt uit de warme maaltijd. Een paar uur later volgen dan krachttraining en saunagang, gevolgd door een koolhydraatarme, eiwitrijke plantaardige lunch. De lunch is dan de laatste maaltijd voor de komende 24 uur. De eerstvolgende maaltijd is 24 uur later en dat is opnieuw een koolhydraatarme, eiwitrijke plantaardige lunch.

In het afgelopen jaar heb ik 1,2 kilogram extra spiermassa opgebouwd en is mijn vetpercentage geslonken van 15 procent naar 13,5 procent. Dat heb ik grotendeels bereikt met Intermittent Fasting en krachttraining. Ben benieuwd wat het effect zal zijn van twee keer per week een 24-uurs vastenperiode en krachttraining gecombineerd met een saunagang.

Meditatie en yoga

Een van de andere goede voornemens voor 2024 betreft het meer tijd en energie steken in meditatie en yoga. Ik wil proberen om dagelijks een moment voor een korte meditatie te pakken. Daarnaast ga ik op zoek naar een leuk yogaklasje. Want een gezonde geest huist in een gezond lichaam. En ik wil niet alleen maar aandacht besteden aan de gezondheid van mijn lichaam, maar ook zorgen dat mijn geest voldoende aandacht krijgt. Uit ervaring weet ik dat meditatie en yoga hele krachtige instrumenten zijn om het geestelijk welbevinden te optimaliseren. Mijn doel is vooral om gemakkelijker in balans te blijven. De wereld om me heen vraagt voortdurend aandacht en trekt soms zo hard dat ik uit balans raak. En dat heeft zijn weerslag op zowel mijn mentale toestand als op mijn fysieke functioneren.

Betaald werk

Kortom, mijn goede voornemens zijn erg gericht op het optimaliseren van mijn gezondheid en welbevinden. Andere belangrijke aspecten waar ik in 2024 meer aandacht aan wil geven zijn zingeving en verbinding. Hoe? Ik ga weer een paar uur betaald werk doen. Dat geeft een stukje extra zingeving en bovendien vergroot het mijn sociale netwerk. Ik ben helemaal klaar voor 2024 en ben heel benieuwd wat dit jaar allemaal te bieden heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.