Een ontspanningsmassage kan een effectieve behandeling zijn om te ontstressen.

Ontstressen

Deze blog gaat, zoals de titel al aangeeft, over ontstressen. Het is een onmiskenbaar feit dat langdurige stress slecht is voor zowel je fysieke gezondheid als voor mentaal welbevinden. Maar het is ook min of meer een vaststaand gegeven dat bijna ieder mens in zijn leven een of meerdere periodes van langdurige stress kent. Stress is niet altijd te voorkomen. Dus als je langdurige stress ervaart is het zaak om te kunnen ontstressen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want het venijnige van langdurige stress is dat het van invloed is op meerdere leefstijlfactoren. 

Slaapkwaliteit

Een van de dingen waar langdurige stress zijn invloed behoorlijk laat gelden is op de kwaliteit van je slaap. Om in slaap te vallen is het zaak dat je je kunt ontspannen en dat je zogezegd je hoofd kunt leegmaken. Dat kan een flinke uitdaging zijn als je erg veel stress ervaart. Bovendien kan doorslapen ook problematisch worden. Mensen met veel stress kunnen midden in de nacht wakker worden en dan heel moeilijk de slaap weer vatten. Door het hoge stressniveau springt het brein meteen ‘aan’ en krijg het dan nog maar weer eens uit. En als je slaapkwaliteit door stress achteruitholt dan neemt de stress alleen nog maar verder toe. Je komt terecht in vicieuze cirkel die zich als een neerwaartse spiraal gedraagt. De slaapkwaliteit neemt steeds verder af en het stressniveau neemt steeds verder toe. De noodzaak om te ontstressen wordt steeds nijpender.

Mobiel telefoongebruik

Een simpele maar doeltreffende methode van ontstressen die ik zelf hanteer heeft met slaaphygiëne en het gebruik van mijn mobiele telefoon te maken. Ik zorg dat ik elke dag rond dezelfde tijd ga slapen en rond dezelfde tijd opsta. De speling is bij beide ongeveer dertig minuten. Meestal sta ik om zes uur ‘s ochtends op en zorg ik ervoor dat ik tussen kwart over negen en kwart voor tien ‘s avonds in bed lig. Ter voorbereiding geeft mijn mobiele telefoon vanaf negen uur ‘s avonds geen meldingen meer door. Bovendien heb ik mezelf aangeleerd om in principe na die tijd ook geen emails of whatsapp berichten meer te checken, laat staan er op te reageren. En het allerbelangrijkste. Ik neem mijn mobiele telefoon niet mee naar bed. Dit voorkomt dat als ik midden in de nacht wakker wordt dat ik dan mijn telefoon pak. 

Lichaamsbeweging

Een andere manier om te ontstressen zit ‘m in de mate van lichaamsbeweging. Ik probeer elke dag met een stevige pas een flink stuk te wandelen. Daarnaast doe ik drie keer per week aan krachttraining. Tijdens deze inspannende activiteiten gaat mijn fysieke stressniveau onmiskenbaar omhoog. Echter, het stressniveau daalt hierna ook weer en meestal voel ik mij vervolgens ontspannender dan toen ik er aan begon. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want je lijf produceert onder invloed van lichaamsbeweging het hormoon dopamine. Dit hormoon geeft je een bevredigend gevoel. Een koude douche of een rondje sauna hebben dat effect overigens ook.

Alcohol

Echter, als je langdurig heel veel stress ervaart, dan heb je vaak helemaal geen zin om na een lange dag werken nog te gaan bewegen. Je ploft dan veel liever op de bank met een ‘ontspannend’ biertje en een serie op Netflix. Wat veel mensen niet weten is dat het ontspannende effect van alcohol een behoorlijk nadelige uitwerking kan hebben op je slaapkwaliteit. Om over de slaapverstorende eigenschappen van Netflix nog maar te zwijgen. Zelf plan ik mijn lichaamsbeweging, koude douche of saunagang het liefst aan het begin van mijn dag. Op die manier profiteer ik de rest van de dag maximaal van het dopamine-effect.

Weekendje ontstressen

Vorig weekend hebben onze kinderen bij mijn schoonouders gelogeerd. Mijn vrouw en ik hebben hiervan geprofiteerd door die tijd te benutten om samen ontspannende dingen te doen. Zo gingen we uit eten bij Kasvio in Utrecht en lieten we ons culinair in de watten leggen. De volgende dag werd ik getrakteerd op een dagje Spa Sereen. Mijn vrouw en ik doen wel eens vaker een dagje sauna, maar deze keer had zij er ook een behandeling bijgeboekt. We kregen allebei een ontspanningsmassage. Dat was een hele aangename ervaring. De masseur merkte na afloop op dat ik erg ontspannen was en dat hij geen tekenen van spanning in mijn spieren had opgemerkt.

Armoede – bron van langdurige stress

Nu realiseer ik me terdege dat een dagje naar de sauna niet voor iedereen is weggelegd. Ontstressen is ook niet afhankelijk van die mogelijkheid denk ik. Het gaat er feitelijk om dat je langdurige stress zo veel mogelijk probeert te voorkomen. En als je toch in een periode van langdurige stress beland, dan is het goed om te weten welke mogelijkheden er zijn om te ontstressen. Maar hoe doe je dat dan als je in armoede leeft?

Armoede kan een enorme bron van langdurige stress zijn. Zeker als je naast het leven in armoede ook nog schulden hebt. Hoe voorkom je in zo’n geval, dat je in een vicieuze cirkel terecht komt, waardoor je lichamelijke gezondheid en mentale welbevinden in het geding komen? Als je constant stress hebt over je financiën, hoe blijf je die stress dan de baas. Hoe maak je keuzes die bijdragen aan een gezonde leefstijl en minder stress?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.