Een foto van een kopje gemberthee met citroen ter illustratie van mijn blog over handige gezondheidsweetjes.

Handige gezondheidsweetjes

In deze blog deel ik graag een scala aan handige gezondheidsweetjes met jou als lezer. Ik heb zelf ondervonden dat als ik deze handige gezondheidsweetjes toepas mijn humeur daar een hele positieve opzwieper van krijgt. Ik heb uiteraard ook wel eens mindere dagen, maar sinds ik de nu volgende handige gezondheidsweetjes naleef sta ik bijna elke ochtend met een goed humeur op en begin ik vol energie aan de nieuwe dag. En dat gevoel weet ik ook steeds vaker gedurende de hele dag vast te houden. Vandaar dat ik ze graag met je deel. Daar gaat ie.

Slapen

Het eerste en in mijn ogen misschien wel belangrijkste van al mijn handige gezondheidsweetjes is slapen. Ik ga tegenwoordig vaak tussen half tien en tien uur ‘s avonds naar bed. Afhankelijk van hoe moe ik ben lees ik dan nog een paar bladzijden of ga ik direct slapen. Mijn moeder vertelde me vroeger altijd dat de uren voor twaalf uur dubbel tellen. Er zit een kern van waarheid in die oude volkswijsheid. Immers, de eerste uren van je slaap zijn de uren waarin je als volwassene het diepst slaapt en dus de meeste rust krijgt.

In vroeger tijden, toen het huidige kunstlicht nog niet bestond, was het slaap/waak-ritme veel meer afgestemd op de beschikbaarheid van daglicht. Men ging slapen als de zon onder ging en stond op als die weer opkwam. Dat maakte ook dat men in de winter meer sliep dan in de zomer. En dat is eigenlijk niet meer dan logisch. In de jager/verzamelaar-samenleving was daglicht immers onontbeerlijk om aan voedsel te komen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de latere agrarische samenlevingen. Boeren maken van oudsher in de seizoenen met veel daglicht lange dagen en in de seizoenen met weinig daglicht vaak wat kortere dagen. 

Blauw licht

Slapen volgens het dag/nacht-ritme past veel beter bij onze natuur. Maar met de beschikbaarheid van kunstlicht hebben wij onze dagen kunstmatig verlengd. Daar komt nog eens bij dat wij tegenwoordig heel wat uurtjes turen op schermpjes die blauw licht afgeven. Dat blauwe licht schijnt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine te onderdrukken. Ik dwing mezelf om minimaal een uur voordat ik ga slapen in principe geen tv meer te kijken of langdurig en intensief op mijn tablet of smartphone te zitten. Ik neem bovendien mijn telefoon niet meer mee naar bed. In plaats daarvan draag ik dag en nacht een smartwatch en dus heb ik de tijd en mijn wekker altijd binnen handbereik.

Lichaamsbeweging

Door het dragen van een smartwatch is het krijgen van voldoende lichaamsbeweging ook geen enkel probleem meer. De smartwatch houdt namelijk bij hoeveel kilocalorieën ik verbrand met matig tot intensief bewegen. Verder hoeveel trainingsminuten ik dagelijks volmaak en of ik elk uur minimaal één minuut heb gestaan. Het aantal kilocalorieën dat ik per dag extra wil verbranden door te bewegen en het aantal trainingsminuten kan ik zelf instellen. Dat geldt niet voor het minimaal één minuut staan per uur. In onze westerse wereld hebben we ons meer en meer een sedentaire leefstijl aangemeten. Wat inhoudt dat we veel te veel van onze tijd zittend doorbrengen. Zo’n zittende leefstijl vormt een aanmerkelijke risicofactor voor allerlei gezondheidsproblemen. Het dragen van een smartwatch is een heel efficiënt hulpmiddel om je te helpen dit tegen te gaan.

Als je een half uur per dag matig tot intensief beweegt, bijvoorbeeld door stevig te wandelen of te fietsen en je combineert dat met twee keer per week een spierversterkende workout (krachttraining of fitness) dan levert dat niet alleen wat op voor je lichamelijke gezondheid. Je geestelijke gezondheid vaart daar ook wel bij. Het verlaagt namelijk stress- en angst-gerelateerde klachten en bovendien zelfs depressieve klachten. Dat verzin ik niet, dat is wetenschappelijk aangetoond.

Verstelbaar bureau

Een andere keuze die ik heb gemaak is om bij de aanschaf van een nieuw bureau te kiezen voor een elektrisch verstelbaar bureau waar je zowel aan kunt zitten als aan kunt staan. Lang zitten kan op termijn chronische lage rugpijn veroorzaken en als je veel pech hebt zelfs een hernia. Door het staan en zitten meer af te wisselen kun je dat soort vervelende ongemakken voorkomen.

Voeding

Twee ons groente en twee stuks fruit is heel lang het devies van het voedingscentrum geweest. Inmiddels is de hoeveelheid groente opgehoogd naar tweehonderdvijftig gram per dag. En even voor de duidelijkheid, dat is exclusief (zoete) aardappelen en wortelgroenten die rijk aan zetmeel zijn. In mijn dagelijkse voedingspatroon eet ik bij elke maaltijd groente of fruit. Bij voorkeur rauw en als het even kan biologisch.

Minder eten

Nog een handig gezondheidsweetje over voeding is minder eten. De meeste mensen eten eigenlijk structureel te veel. Dat komt omdat we heel vaak zeer onbewust eten. Als we meer tijd voor het eten nemen en beter kauwen, dan hebben we minder nodig om ons verzadigd te voelen. Dit handige gezondheidsweetje kun je heel goed toepassen in de strijd tegen overgewicht. Helpt veel beter dan welk dieet dan ook. Eet structureel tachtig procent van de hoeveelheid die je normaalgesproken eet. Als je daar de tijd voor neemt en echt goed op je eten kauwt, dan zul je ervaren dat je aan die tachtig procent doorgaans meer dan genoeg hebt. En heb je twintig minuten na die tachtig procent nog echt honger, dan neem je die overige twintig procent nog. Maar ik durf te wedden dat dat zelden het geval zal zijn. 

Chocolade

Verder ik eet elke dag een stukje pure chocolade. Toen ik daar jaren geleden mee begon at ik chocolade met een cacao-percentage van zo’n zeventig procent. Inmiddels ben ik groot fan van biologische Fairtrade chocolade met een cacao-percentage van maar liefst negentig procent. In die chocolade zit relatief weinig suiker. En dus heel veel pure chocoladesmaak. Pure chocolade (minstens zeventig procent) draagt bij aan het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten. Bovendien zit er in chocolade een stofje dat ervoor zorgt dat je hersenen de stof endorfine aanmaken. Endorfine heeft een pijnstillend effect en remt de aanmaak van het hormoon adrenaline af die ons stress bezorgt. Kortom, het eten van chocolade is een verrijking voor zowel lichaam als geest. En als je er net als ik erg van houd dan kun je daar bovendien heerlijk van genieten. 

Tenslotte

Aan het einde van deze blog merk ik dat ik beslist niet genoeg heb aan één blog om al mijn handige gezondheidsweetjes met je te delen. Dus bij dezen zeg ik alvast toe dat ik in één van mijn volgende blogs hier mee verder ga. Je moet dan denken aan handige gezondheidsweetjes met betrekking tot koud douchen, bulk drinken, periodiek vasten en leven zonder alcohol. Dus graag tot de volgende!

Abonneer je op mijn blogs:
Facebook
Instagram
Twitter
Pinterest

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.