Bamboebeertje

Healthy Living (#4) – Intermittent fasting

In deze blog schrijf ik over mijn recente ervaring met het periodiek vasten. Overgewaaid uit Amerika waar het een al jaren een enorme hype is heb ik het ook geprobeerd. Mijn persoonlijke ervaring lees je hieronder.

In de sportschool waar ik wekelijks een bodytec sessie doe bieden ze ook sportvasten aan. Het idee achter sportvasten is dat je door een combinatie van vasten, een strikt dieet en gecontroleerde sportoefeningen een zogenaamde metabolic switch maakt. Je lichaam schakelt dan over van verbranding van suiker naar verbranding van vet. Daardoor raak je kilo’s kwijt, voel je je fitter en krijg je meer energie. Afvallen is overigens niet het hoofddoel van sportvasten, dat is meer een prettige bijkomstigheid. Sportvasten is feitelijk een cold turkey afkickmethode om van je suikerverslaving af te komen. Getriggerd door het concept van sportvasten ben ik verder gaan zoeken naar vergelijkbare vormen van vasten die hetzelfde effect hebben. Niet om af te vallen, maar om een energieboost te krijgen. Want als thuisblijfpapa van twee opgroeiende kinderen wordt er een voortdurende aanslag op mijn energieniveau gedaan. Dus een beetje extra energie is van harte welkom. In mijn zoektocht naar een methode die lijkt op het sportvasten kwam ik al vrij snel uit bij ‘intermittent fasting’ of in gewoon ABN ‘periodiek vasten’. 

Bij ‘intermittent fasting’ worden verschillende manieren van vasten onderscheiden. De methode die mij het meeste aansprak was het tijdsgebonden vasten. Ik volg nu al enkele weken de 16/8-methode en dat bevalt me eigenlijk heel erg goed. Met deze methode vast je elke 24 uur gedurende 16 uur en mag je eten wat je wilt gedurende de overige 8 uur. Ik moest wel echt een knop omzetten om dit te doen omdat je dus ergens een maaltijd moet overslaan c.q. verplaatsen. En ik heb altijd geleerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. En ik ontbijt nu dus pas als het lunchtijd is. Met andere woorden, gedurende het periodiek vasten eet ik niks tussen pakweg half negen ‘s avonds en half één ’s middags. Tijdens de vastenperiode (waarvan ongeveer de helft slaaptijd is) drink ik zoveel mogelijk water, thee en een paar kopjes koffie. Koffie heeft overigens een bewezen hongerstillend effect. Mijn lunch, het eerste eetmoment van de dag eet ik doorgaans een grote kom magere kwark met havermout, zaden, pitten en een handvol noten. Afhankelijk hoe mijn avond er uit ziet eet ik ’s middags fruit of ’s avonds als laatste eetmoment. Wat het avondeten betreft, daar heb ik verder geen aanpassingen in gedaan. Het enige dat ik aanzienlijk minder ben gaan eten is brood. Het brood dat ik eet is gekoppeld aan de warme maaltijd en je kunt je voorstellen dat ik niet iedere avond een warme maaltijd op tafel zet waar brood bij zit. Overigens, voor wie daar bedenkingen over heeft, mijn kinderen krijgen gewoon twee keer per dag een broodmaaltijd. Zij zijn nog in de groei en dan ga ik niet lopen experimenteren met hun voedingspatroon. 

Een van de voedingsstoffen die je met brood binnen krijgt is het spoorelement jodium. Ik eet al heel lang veel minder brood dan de aanbeveling van het voedingscentrum, maar nu ik nog minder brood eet moet ik natuurlijk wel zorgen dat ik op een andere manier mijn jodium binnenkrijg. Want een jodiumtekort gaat uiteindelijk je metabolisme vertragen waardoor je minder energie krijgt. En mijn doel is nou juist om met het periodiek vasten meer energie te krijgen. Andere bronnen van jodium zijn onder andere zuivelproducten, eieren, vis en zeewier. Dus ook als je geen of weinig brood is kun je gewoon voldoende jodium via je voeding binnenkrijgen. Ik eet wat vaker een ei en zorg voor voldoende zuivelproducten in mijn eetpatroon. Vis eten we gemiddeld één keer per week. Dus daar is nog wel wat extra ruimte. Een voedingssupplement slikken waar jodium in zit is natuurlijk ook een optie als het toch niet lukt om via je voeding datgene binnen te krijgen dat je nodig hebt. 

Ik doe het periodiek vasten nu een paar weken en het bevalt me eigenlijk prima. Mijn sportieve activiteiten (hardlopen en bodytec) doe ik op een lege maag, meestal aan het eind van de 16 uur vasten. Daar zag ik eigenlijk het meest tegen op. Ik dacht dat sporten op een lege maag zou veroorzaken dat ik tegen de vlakte zou gaan of op z’n minst dat de te leveren inspanning niet te doen zou zijn. Het tegendeel is echter waar. Het is heerlijk om ‘nuchter’ te sporten en het gaat gewoon prima. Het eetmoment daarna maakt dat ik letterlijk iets heb om naar uit te kijken. En als ik dan eindelijk mag eten na 16 uur vasten dan geniet ik daar ook nog eens veel meer van dan van het ontbijt dat ik tot nu toe elke ochtend nam. En omdat ik een nogal georganiseerd type ben gebruik ik uiteraard een app waarmee ik het vasten bijhoud. In de app geef je aan wanneer je start met vasten en afhankelijk van de methode die je hebt gekozen krijg je aan het eind van de vastenperiode een melding dat je mag eten. Het eerste eetmoment registreer je ook met de app en aan het eind van de eetperiode krijg je weer een melding dat je eetperiode voorbij is en dat de vastenperiode weer begint. Super handig! Je hoeft zelf niet voortdurend de tijd in de gaten te houden waarop je wel of niet mag eten. En gek genoeg snakt mijn lijf aan het eind van de dagelijkse vastenperiode vaak niet zodanig naar eten dat ik de minuten op de klok zit weg te kijken tot ik weer mag eten. Het gebeurt dan ook regelmatig dat de vastenperiode een uurtje langer is dan de 16 uur die er voor staan. Dat komt ook omdat mijn laatste eetmoment ’s avonds vaak ruimschoots plaats vindt voor het verstrijken van de 8 uur waarbinnen ik ‘mag’ eten. 

Blijf ik dit nou maanden onafgebroken doen? Nee, dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo gezond. Na een week of zes las ik een korte pauze in zodat mijn lijf door het vasten niet in een ‘spaar-modus’ terecht komt. Even het lijf prikkelen na een week of zes en dan weer lekker verder met vasten. Ik neem me voor om over een tijdje nog een vervolg op deze blog te schrijven met mijn ervaringen van het periodiek vasten op de lange termijn. En mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben dan stel ze gerust in een reactie hieronder. Tot de volgende!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.