Bamboebeertje
Vliegen...kan dat nog wel in deze tijd?

Vliegen

Deze blog gaat over vliegen. Toen ik mijn kinderen dat vertelde, vroeg de jongste of het over vliegen met een vlieger ging. Zijn oudere zus bedacht dat het over vliegen, de beestjes, zou gaan. Toen de jongste nog een poging deed kwam hij met vliegtuig op de proppen. En dat is inderdaad het soort vliegen dat ik voor ogen had. En waarom dit thema vraag je je wellicht af? Welnu, een week of wat geleden vroeg ik aan mijn vrouw waar ik mijn blog over zou schrijven. Zij deed de suggestie om het over ‘vliegen’ te doen. Dat heb ik toen niet gedaan. Maar nadat het onderwerp enige rijping in mijn brein onderging ben ik er nu wel klaar voor.

Mijn eerste vlucht

Als kind was ik al gefascineerd door het transport door de lucht met vliegtuigen. Het idee dat je met vliegen geen contact met de grond maakt, leek me reuze spannend. Bovendien bracht het de mogelijkheid om in de toekomst meer van de wereld te zien een stuk dichterbij. In mijn jonge jaren was vliegen echter nog erg prijzig. Een vliegvakantie met ons gezin zat er toen gewoon niet in. De eerste keer dat ik gevlogen heb was in de zomer dat ik mijn vleugels uitsloeg en het ouderlijk huis verliet. Ik was toen bijna vierentwintig. Ik had net mijn opleiding tot verpleegkundige afgerond en zou in het nieuwe studiejaar in Maastricht beginnen aan de studie Gezondheidswetenschappen.

Samen met mijn beste vriend ging ik op vakantie naar Alanya, Turkije. Zo’n eerste keer vliegen vergeet je nooit meer. Wat een bijzondere en spannende ervaring. Elk stapje van de reis was een unieke ervaring op zich. De eerste keer inchecken onder het toeziend oog van mijn ouders die ons gebracht hadden, het afscheid, het passeren van de douane, de boardingsprocedure, taxiën naar de startbaan, de eerste keer die G-krachten tijdens het opstijgen. Stuk voor stuk onvergetelijke ervaringen.

Twee trans-Atlantische vluchten

In de jaren die volgden leerde ik mijn eerste partner kennen en samen met hem heb ik verschillende vliegvakanties binnen Europa gemaakt. In 2008 gingen we op huwelijksreis. Een cruise in het Caribisch gebied. Dat was de eerste keer dat ik een trans-Atlantische vlucht heb gemaakt. Mijn tweede en laatste trans-Atlantische vlucht betrof de huwelijksreis met mijn vrouw en moeder van mijn kinderen in 2012. De laatste keer dat ik heb gevlogen was in 2014. Mijn vrouw was toen zwanger van onze jongste en onze dochter was bijna een jaar. 

De keerzijde van vliegen

Inmiddels leven we in een tijd waarin het al dan niet vliegen meer dan ooit een bewuste keuze is geworden. De luchtvaart is namelijk een van de meest vervuilende manieren van transport. Slecht voor de natuur, slecht voor het klimaat en slecht voor onze gezondheid. Het is echter de enige vorm van transport die personen en goederen snel en goedkoop over een grote afstand kan vervoeren. De snelste en goedkoopste manier om je binnen Europa te verplaatsen is, sinds de opkomst van low-cost carriers als Easyjet en Ryanair, met het vliegtuig. Voor een retourtje Barcelona met het vliegtuig betaal je tegenwoordig minder dan voor een treinkaartje van Groningen naar Maastricht en terug. 

Belastingvrij vliegen

Kortom, zowel de auto als de trein leggen het binnen Europa af tegen de luchtvaart. Waarom? Een van de belangrijkste aspecten van deze oneerlijke concurrentie is gelegen in het feit dat de luchtvaart niet belast wordt. Er wordt geen btw ingehouden op een vliegticket en geen accijns op kerosine. Er is becijferd dat de prijs van een vliegticket 35% hoger komt te liggen als er wel gewoon belasting zou worden betaald door de luchtvaartsector. Als je de schade door vliegen aan natuur, klimaat en gezondheid zou verrekenen in de prijs , dan komt daar nog eens 28% bovenop (bron: Natuur&Milieu). Een reële prijs voor een vliegticket zou daarmee in werkelijkheid dus 63% hoger liggen dan de huidige prijs.

Sinds 1 januari 2021 geldt er een vliegbelasting van € 7,845 voor alle passagiers die vertrekken vanaf een Nederlandse luchthaven. Het mag duidelijk zijn dat deze vliegbelasting bij lange na niet de schade compenseert die met het vliegen wordt aangericht, maar het is een hoopvol begin. 

Duurzame alternatieven

Uiteraard kun je als verantwoordelijk burger ook duurzame keuzes maken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een strandvakantie naar Gran Canaria te boeken in plaats van naar Costa Rica. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om helemaal niet te vliegen, maar om bijvoorbeeld met de trein op vakantie te gaan. En ook met de auto kun je in één of twee dagen op prachtige vakantiebestemmingen binnen Europa komen. Ik ga de komende jaren in ieder geval niet vliegen. Ik stap niet in een vliegtuig als dat niet nodig is wetende dat de aarde in de fik staat.

Een druppel op de gloeiende plaat

Bovendien is het niet vliegen eigenlijk ook een vorm van protest. Want het is toch te belachelijk voor woorden dat in een tijd waarin natuur, klimaat en gezondheid zoveel aandacht krijgt, luchthavens nog kunnen uitbreiden, vliegtuigmaatschappijen hun markt kunnen vergroten en er per saldo nauwelijks iets wordt gedaan aan de impact die de luchtvaart heeft op mens en milieu. Ik ben een idealist en wellicht is mijn bijdrage maar een druppel op een gloeiende plaat. Maar alle kleine beetje helpen. 

Mijn kinderen zullen, als ze straks volwassen zijn, niet aan mij vragen op welke wijze ik mijn best heb gedaan om mijn CO2-footprint te verlagen. Dat hoeven ze ook niet, want ik betrek ze, zo jong als ze zijn, nu al bij mijn keuzes. En jij? Wat is jouw verhaal? 

Nog niet uitgelezen? Kijk dan ook eens naar één van mijn andere blogs. Bijvoorbeeld mijn blog over de Energietransitie.

Abonneer je op mijn blogs:
Follow by Email
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram

2 thoughts on “Vliegen

  1. Mijn eerste vlucht was naar Barcelona. Ik ging met een vriendin naar Salou en we hadden geen zin in een busreis van dik 24 uur. Wat ik zo magisch aan vliegen vond, was het imposante Schiphol, het opstijgen en landen. Maar vooral: het boven de wolken zijn. Van kleins af aan wilde ik weten hoe een wolk er van binnen uit ziet en hoe het er boven de wolken uit zou zien.

    Mijn man en ik zijn beiden geïnteresseerd in andere culturen, maar hij is absoluut geen liefhebber van vliegen of welke vorm van openbaar vervoer dan ook. Hij heeft dan niet de controle over het voertuig. Iets dat voor hem zeer belangrijk is.
    Voordat we een gezin hadden, lukte het mij nog om hem te overtuigen van al het moois dat op 3 tot 5 uur vliegen van huis is. Onze huwelijksreis ging naar Thailand. Dat was ook onze langste vlucht. Met kleine kinderen wilden we niet vliegen. Toch was het een droom van mij om een keer de magie van het vliegen samen met onze kinderen te ervaren. Onze laatste vliegreis ging naar Tenerife.

    Mede door Corona ben ik anders tegen vliegen aan gaan kijken. De stikstof uitstoot was tijdens de eerste lockdown sterk verminderd, vooral doordat luchthavens sloten. Ook het idee om met honderden mensen opgehokt te zitten in een kleine ruimte met gefilterde lucht in plaats van frisse buitenlucht, is door Corona minder aantrekkelijk voor mij. Ook heb ik door Corona de schoonheid van mijn eigen omgeving beter leren waarderen.
    Deze zomer zouden we wel naar het buitenland willen. Maar dan met de auto. Dichterbij huis is genoeg te ontdekken. (Redelijk)frisse lucht is meer voor handen. En mijn man is minder gestresst, omdat hij zelf controle heeft over het vervoer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.