Bamboebeertje
Een foto van kale bomen in een grijs en nevelig landschap die de najaarsdip illustreren

Najaarsdip

Als de blaadjes van de bomen vallen en de dagen korter worden dan krijgen veel mensen last van een najaarsdip of winterdepressie. Ik heb hier heel wat jaren last van gehad, maar dit jaar lijkt het vooralsnog beter te gaan. In deze blog onthul ik de gezonde cocktail die voor mij lijkt te werken.

In dit jaargetijde moet ik altijd extra hard werken om mijn mentale gezondheid ‘in shape’ te houden, want de najaarsdip ligt op de loer. Maar wat is dat nou, die najaarsdip? Aangezien veel mensen er last van hebben begin ik me onderhand af te vragen of we iets natuurlijks niet verwarren met iets afwijkends. De najaarsdip uit zich bij mij doorgaans als volgt. Ik heb minder puf om dingen te doen. Als om zeven uur ’s ochtends de wekker gaat heb ik echt moeite om uit bed te komen. Ik voel me gedurende de dag bovendien veel vermoeider dan in de zomer. Ik ben bovendien kribbiger en heb minder geduld. Het voelt letterlijk alsof ik gewoon minder aankan. En misschien is dat ook wel zo. Misschien maakt de mens van oudsher door het jaar heen gewoon een cyclus door als het op de energiehuishouding aankomt. 

Biologische cyclus

Kijk eens naar de dieren die in het wild leven. Veel dieren beginnen in het najaar aan hun winterslaap. Daar ligt duidelijk een biologische cyclus aan ten grondslag. Immers, in de winter valt er in de natuur niet veel te halen qua voedsel. Als je in winterslaap gaat, verlaag je je stofwisseling. Andersgezegd, de vitale processen in het lichaam gaan naar waakvlam-niveau. Net genoeg om te overleven. Een hele efficiënte manier om een periode van voedselschaarste door te komen. Wij mensen knallen echter gewoon door. Niet omdat we dat zozeer willen, maar omdat we moeten. Maar stel nou dat wij ook een vergelijkbaar cyclus doormaken. Dan is het dus de bedoeling dat je het in het najaar rustiger aan gaat doen. Afgezien van wat minder werk in de tuin heeft het leven toch hetzelfde beloop als in de zomer. 

De maanden waarin de dagen korter worden zijn bij uitstek geschikt om naar binnen te gaan. Zowel fysiek, want de weersomstandigheden nodigen niet echt uit om de hele dag buiten door te brengen. Maar ook om mentaal naar binnen te keren. Een tijd van reflectie. Nou en genoeg om op te reflecteren dit afgelopen jaar. Een bizar jaar. Toen we met goede moed aan 2020 begonnen kon toch geen mens vermoeden dat dit een jaar zou worden dat we niet meer snel zullen vergeten. Wellicht heb je zelf het coronavirus wel opgelopen. Of zijn er mensen in je directe omgeving ziek geworden. Misschien ben je wel iemand verloren aan dit verschrikkelijke virus. En dan de ‘social distancing’ die we onszelf moeten opleggen. Dat hakt er voor heel veel mensen enorm in. Want daar zijn wij sociale wezens toch echt niet voor gemaakt. 

Feestdagen in het vooruitzicht

Corona maakt dat de najaarsdip dit jaar nog onvermijdelijker lijkt dan voorgaande jaren. De vooruitzichten voor de feestdagen stemmen niet bepaald vrolijk. Veel mensen vieren de feestdagen traditiegetrouw in familiekring. Dat gaat ‘m dit jaar waarschijnlijk niet worden. Persoonlijk vind ik het niet zo’n ramp, want het is ook altijd wel een heel gedoe. Maar voor onze kinderen vind ik het wel sneu. Maar niet getreurd, we gaan er gewoon hele gezellige dagen van maken ook al kunnen we het niet met al onze dierbaren vieren. We gaan hele mooie herinneringen maken. Dat zal niet zo heel moeilijk zijn, want ik ga er vanuit dat deze decembermaand een uniek plekje in onze herinnering zal gaan krijgen.

Dit jaar heb ik ondanks de enorm onzekere tijd waarin we leven tot nu toe minder last van de najaarsdip. Ik durf niet te zeggen dat ik het beproefde recept in handen heb om een najaarsdip te voorkomen, maar er zijn wel een paar dingen die er volgens mij een positief effect op hebben. In eerdere blogs heb ik het al eens aangehaald, maar ik besteed veel tijd en aandacht aan mijn voeding. Ofwel gewoon knetter verwend met mezelf. Op dit moment houd ik via een app zelfs een voedingsdagboek bij. Dat heeft er mee te maken dat ik in een opbouwschema zit en mijn personal trainer inzicht heeft gevraagd in wat ik eet. Hij kan op die manier bepalen of ik bijvoorbeeld voldoende eiwitten binnenkrijg. 

Nog meer gezonde gewoontes

Verder sta ik nu bijna een jaar droog. Ik ben er van overtuigd dat dat ook de nodige gezondheidswinst heeft opgeleverd. Voorheen verdoofde ik stress en onzekerheid met een glas alcohol. Tegenwoordig doe ik meer mijn best om langdurige stress en onzekerheid te voorkomen en als het er toch is om het dan maar te leren accepteren en er niet tegen te vechten. Het stoppen met drinken is verreweg één van de betere beslissingen die ik voor mezelf het afgelopen jaar heb genomen.

Een ander fenomeen dat me denk ik razend goed helpt in het stabiliseren van mijn mentale conditie is bewegen. Ik ‘dwing’ mezelf om elke dag vijf kilometer te wandelen. Daar ben ik nog geen vijftig minuten mee bezig en het is absoluut geen straf. Ook als het weer wat minder is loop ik toch mijn vaste rondje. Sterker nog, als ik een dag, om welke reden dan ook, mijn dagelijkse portie beweging niet heb gehad, dan wreekt zich dat meteen. Ik voel me dan echt minder ‘happy’. En eerlijkgezegd voelt het bankhangen ’s avonds een stuk aangenamer als ik overdag voldoende beweging heb gehad. 

Puntje van aandacht is het slapen. Ik heb nogal eens de neiging om te laat naar bed te gaan. Of wel op tijd naar bed, maar dan nog een tijdje mijn social media en nieuwssites checken. Dat hoef ik maar een paar avonden achter elkaar te doen en dan merk ik dat meteen. Zowel mijn lichamelijke als mijn mentale conditie doen het beter als ik acht uur slaap per nacht pak. Als ik dat gemiddeld twee tot drie dagen per week haal, dan is dat veel. Het opvallende is echter dat ik op onze vaste ‘scherm-vrije avond’ geen enkel probleem heb om op tijd naar bed te gaan. Het is veel moeilijker op de avonden dat we tv zitten te kijken. Die ‘scherm-vrije’ avond hebben we overigens afgelopen zomer na onze campingvakantie in Frankrijk ingevoerd en die bevalt prima. Kom ik eindelijk weer eens toe aan lezen.

Tenslotte

Een laatste aspect dat ik even kort wil aanstippen is zingeving. Als je het gevoel hebt dat je zinvol bezig bent, dan geeft dat een boost aan je mentale welzijn. Als thuisblijfpapa mistte ik voorheen nog wel eens dat gevoel. Op dit moment steek ik elke week de nodige uren in het schrijven van mijn blog en in mijn politieke werk als commissielid. Daar krijg ik letterlijk energie van. 

Kortom, met de nodig  aandacht voor mezelf houd ik de najaarsdip dit jaar tot nu toe behoorlijk onder de duim. Ik ben er van overtuigd dat meer aandacht voor gezonde gewoontes voor heel veel mensen een verschil kan maken. Want zo’n najaarsdip, daar zit je toch niet op te wachten?

Abonneer je op mijn blogs:
Follow by Email
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram

2 thoughts on “Najaarsdip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.