Bamboebeertje

Healthy Living (#10) – InBody meting

BMI (Body Mass Index) en middelomtrek (taille) geven een indicatie van de mate waarin je een gezond gewicht hebt. Het zegt echter niets over je lichaamssamenstelling. Een InBody meting geeft hier meer inzicht in.

Afgelopen donderdag heb ik, voor het eerst in ruim twee maanden weer een intensieve EMS-training gedaan bij Personal Switch, de sportstudio waar mijn vrouw en ik nu ruim een jaar lid van zijn. Eigenaren Richard en Tineke van Beek moesten als gevolg van de coronacrisis de deuren van hun 4 sportstudios in Winterswijk, Doetinchem, Zutphen en Barneveld sluiten. Samen met hun team van medewerkers hebben ze zich in de afgelopen weken enorm ingespannen en een geheel nieuw (online) concept gelanceerd, waarbij ieder lid werd gekoppeld aan een persoonlijke coach. Op basis van je wensen, beschikbare sportmiddelen en mogelijkheden werd een op maat gesneden krachttrainingsprogramma voor je gemaakt ter overbrugging van de tijd dat je geen EMS-training in de studio kon doen. Daarnaast kon je bijvoorbeeld ook een sportvastenprogramma met coaching op afstand volgen. Afgelopen maandag mocht de sportstudio echter weer beperkt open. Alleen voor EMS-trainingen en alleen voor de leden die zich hebben gecommitteerd aan het nieuwe concept. Dus afgelopen donderdagochtend waren mijn vrouw en ik, gestoken in onze Bodytec-pakjes, op het voor ons gereserveerde tijdslot er helemaal klaar voor. Omdat EMS een hele intensieve manier van trainen is en ik eerlijk gezegd niet heel veel gebruik heb gemaakt van het online trainingsprogramma, wist ik dat ik hoe dan ook spierpijn zou gaan krijgen. De grote vraag die voorafgaand aan en tijdens de training door mijn hoofd schoot was hoe je na ruim twee maanden bepaalt op welke intensiteit je moet trainen om de spierpijn enigszins binnen de perken te houden. Dat bepaal je overigens in samenspraak met de coach die de training geeft. Dus in die zin vond ik deze eerste training best spannend. Het was natuurlijk uitgesloten om op het niveau van ruim twee maanden geleden door te gaan, maar ik vond het ook wel moeilijk om de grens qua intensiteit te bepalen. En dat blijkt, want ik heb me toch een potje spierpijn gekregen. Niet te zuinig. Vergelijkbaar met de hoeveelheid spierpijn die ik had nadat ik voor de allereerste keer een EMS-training had gedaan en geen idee had wat ik kon verwachten. Ik doe nu ruim een jaar aan Bodytec en spierpijn heb ik eigenlijk tot nu toe na elke sessie nog gehad. Dat hoort er gewoon bij en dan weet je ook dat je spieren hard gewerkt hebben. Vind ik ook helemaal niet erg. Maar dat ik na twee maanden zoveel spierpijn zou hebben, dat had ik niet verwacht. Desondanks ben ik heel erg blij en prijs ik me gelukkig dat in een tijd dat de sportscholen nog gesloten zijn wij weer wekelijks onze EMS-training mogen doen.

Een week voordat de deur van de sportstudio weer beperkt open ging werden mijn vrouw en ik uitgenodigd om een InBody meting te komen doen. Bij zo’n meting wordt je gewogen op een weegtoestel waarbij gebruik wordt gemaakt van een methode die Bio-elektrische Impedantie Analyse wordt genoemd om de lichaamssamenstelling te meten. Hierbij wordt je gewicht in verschillende componenten verdeeld zoals vetvrije massa en vetmassa om gezondheid en voeding te evalueren. De enige maten waar ik tot dan toe mijn gezondheid enigszins op kon beoordelen waren mijn BMI en de omtrek van mijn middel (taille). Ik heb een slank figuur met een gezonde BMI en een normale taille-omtrek. Dus ik verwachtte dat de resultaten van de InBody meting dat beeld zouden bevestigen. Daar kwam ik toch een beetje bedrogen uit, want de meting toonde aan dat de verhouding van mijn vetvrije massa ten opzichte van mijn vetmassa niet optimaal was. Sterker nog, voor een gezonde balans zou ik 5 kilo vet moeten zien kwijt te raken en 6 kilo spiermassa moeten opbouwen. Netto mag ik dus nog een kilo aankomen. Nu lijkt me 5 kilo afvallen eigenlijk niet zo moeilijk. Dat is een kwestie van een calorierestrictie en lekker een paar keer per week een korte maar intensieve cardio-workout. Om er echter 6 kilo aan spiermassa bij te krijgen, dat lijkt me een veel grotere uitdaging. Dat betekent voornamelijk meer aan krachttraining gaan doen en zorgen dat ik voldoende eiwit binnen krijg met mijn voeding.

Mijn coach adviseert me eerst te focussen op gewichtsverlies en daarna op de opbouw van spiermassa. Ik ga ervan uit dat als ik ga afvallen dat ik dan vetmassa verlies en geen spiermassa. Ook als ik er geen spiermassa bij krijg zou dat betekenen dat ik een sowieso een meer optimale verhouding van vetvrije massa ten opzicht van vetmassa krijg. Immers, bij een daling van de vetmassa en het gelijk blijven van de vetvrije massa ontstaat er relatief meer vetvrije massa. Omdat ik een grote fan ben van intermitterend vasten gaat het gewichtsverlies geen probleem zijn. Aangezien ik echter al een slank figuur heb, is 5 kilo voor mijn gevoel wel heel veel en vrees ik dat ik er dan echt mager ga uitzien. Dat vind ik nog wel een dingetje. Normaalgesproken eet ik tussen de 6 en 8 uur per dag. Mijn eerste maaltijd neem ik tussen 12:00 en 13:00 uur en ik start dagelijks met vasten tussen 18:00 en 20:00 uur. Echter, je schijnt een nog groter effect te bereiken als je ’s ochtends wel eet en ’s avonds eerder begint met vasten. Dat is met een gezin met jonge kinderen en het feit dat we ’s avonds gezamenlijk warm eten praktisch gezien een uitdaging, maar ik ga in ieder geval proberen om op dagen waarop het qua planning past eerder mijn eerste maaltijd te nemen en ’s avonds na de warme maaltijd te beginnen met vasten. Eens kijken wat dat oplevert.

Nu is het natuurlijk wel een feit dat ik mijn InBody meting heb gedaan na ruim twee maanden niet of nauwelijks aan krachttraining te hebben gedaan. Nu ik weer wekelijks een intensieve krachttraining krijg zal dat mijn spiermassa natuurlijk alleen maar gunstig beïnvloeden. Met andere woorden, de focus ligt eerst wel op gewichtsverlies, maar door de wekelijkse EMS-training hoop ik stiekem toch ook meteen al weer wat spiermassa op te bouwen. Over een half jaar ga ik nog maar eens zo’n InBody meting doen om te kijken hoe het dan gesteld is met de samenstelling van mijn lijf. Tot die tijd blijf ik lekker bewegen, gezond eten, niet roken, niet drinken, voldoende slapen en iets was ik onlangs herontdekt heb, mediteren. Stay safe! Stay healty!

Je kunt mijn website ook volgen via:
Facebook
Twitter
Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.